23948sdkhjf

God bil op i niveau

Den nye Kia Cee’d har fået de ændringer i den seneste opdatering, som vi efterlyste hos forgængeren.
Da vi sidste år prøvede en Kia Cee’d, ankede vi over manglen på et sjette gear, der var hårdt tiltrængt. Nu har haft lejlighed til at prøve en Kia Cee’d 1.6 CRDI diesel med sjette gear i den nye Sport dieselversion til 279.999 kroner med 115 hk og partikelfilter.

Kia Cee’d giver meget bil for pengene i den barske konkurrence med sit fornemme udstyr, hele sikkerhedspakken inklusive ESC, ABS bremser med elektronisk bremsekraftfordeling. Priserne starter fra kun 194.999 kroner for 1.4 benzin, 90 hk. Det er udmærket for en relativ stor og rummelig biltype.

Det går godt for Kia. På den nye fabrik i Zelina i Slovakiet har Kia, siden starten for tre år siden, fremstillet en halv million biler. Jubilæumsmodellen var samme model, som beskrives i denne tekst, en SW.

Kia oplevede sidste år en af de største salgsstigninger i Europa. Det skyldes primært netop Cee’d serien, der blev introduceret med syv års garanti.

Testbilen har 17" hjul, og Kia lover et gennemsnit på 21,7 kilometer literen. Det kom vi dog langt fra op på i det kolde vejr. Kun 15,3 kilometer, og det var ikke, fordi vi legede sportsgale, men slet og ret almindelig kørsel efter en fast procedure som med andre biler. Det kolde vejr sluger naturligvis en del, ikke mindst de mange koldstarter. Alligevel - når man sammenligner med de nyeste mindre dieselmotorer fra Europa, er der endnu et stykke vej for Kia til samme gode forbrugsværdier. Den store fordel er, som tidligere, priserne, selv om de også er steget på det seneste. Motoren er Euro 4 godkendt.

Længe om at blive varm

Cee’d fremviser ikke den samme forfinede diesel lyd, som i visse andre europæiske bilmodeller, men når den er varm, går det an. Apropos varm er motoren meget længe om at give varme til kabinen. Det gælder også sædevarmen, men den disker op med god plads, fine sæder foran med udmærket støtte. Det hele i en pæn kvalitet til den rimelige pris. De tekniske specifikationer er ikke ændret meget i den nye faceliftede SW version. Længde, bredde og højde er 4490/1790/1525 millimeter, og bagagerummet er stort med 534 liter op til hattehylden, og 1664 liter med foldet bagsæde.

Bilen må trække en anhænger med bremse op til 1400 kilogram, ellers 550 kilogram uden bremse. Kia lover 188 kilometer i timen på toppen, og 0-100 på kun 11,5 sekunder.

CO2 udslippet er kun på 119 g/km, egen- og totalvægt er 1460/1920 kilogram, og den årlige ejerafgift er 2600 kroner.

Dækkene på testbilen var Michelin Primacy Alpin 225/45 17.

Når Kia har fået så pæn succes i Europa, som tilfældet er, skyldes det ikke mindst konkurrencedygtige priser, den lange garanti, god kvalitet, og efterhånden også pænt design.

Priserne er ikke, som de var ved introduktionen for år tilbage, hvor de var meget billige – nærmest på Netto-niveau. Det er historie. Det billige modelprogram i starten er ved at hæve sig til et bedre omdømme. Det fortjener Kia, der ejes og styres af Hyundai, efter økonomisk kollaps for nogle år siden, men så kom storebroder Hyundai til undsætning.
Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062