23948sdkhjf

Tysk skroteventyr slut

Skrotningspulje har medført downsizing i nybilssalget i Tyskland, og udsigterne til totalsalget i 2010 ser dystre ud, påpeger Bilbranchen, som advarer om, at det er risikabelt at satse på eksport af nye biler til Tyskland i år.
Det tyske skrotningseventyr er nu overstået, og salgstallene for december sneg sig for første gang siden skrotningsordningens indførsel under salgstallene for samme måned 2008. Det er dog kun de mindre segmenter, der har haft fremgang i Tyskland under skrotningspuljen.

Da man i Tyskland indførte den meget omtalte skrotningspulje i januar 2009, var det en meget effektiv saltvandsindsprøjtning til det tyske bilmarked, der ligesom så mange andre markeder var ramt af finanskrisen. Rekordmange tyskere foretog et bilkøb i perioden med udbetaling af skrotningspræmier. Skrotningspræmien var et kontant tilskud på 2500 euro for den skrottede brugte bil ved køb af en ny, miljøvenlig bil. Denne præmie var forholdsmæssig stor, da priserne på biler er meget lavere i Tyskland end i Danmark på grund af vores høje, værdibaserede registreringsafgifter, påpeger Bilbranchen, som har talt imod en udbygget dansk skrotpræmie.

De små vinder andele

Samlet set blev der solgt 3,81 millioner biler i 2009, hvilket er 23 procent eller 717.000 flere biler end i 2008. Det har primært været de mindre segmenter, der har nydt godt af skrotningsordningen. I Tyskland opererer man dog med en lidt anden segmentopdeling end i Danmark. De mindste biler (mini-segmentet) har således haft en fremgang på 97 procent, småbilssegmentet en fremgang på 66 procent og kompaktsegmentet, som har en markedsandel på 28,5 procent, er steget med 31 procent, oplyser Bilbranchen.

I de større segmenter har der imidlertid været nedgang over hele linjen: Øvre middelsegment gik tilbage med 16 procent, stor klassesegment tilbage med 18 procent og sportsvogne tilbage med 26 procent.

- Man kan frygte, at de tyske bilforhandlere ikke har fået en højere indtjening på trods af skrotningspuljen, da der sideløbende med et boost af bilsalget er sket en kraftig downsizing i de biler der er solgt. Nu bliver det meget spændende at følge med i, om skrotningspuljens ophør efterlader det tyske bilmarked i et vakuum, eftersom mange antageligvis har fremskudt deres bilkøb for at få del i skrotningspuljen, siger branchedirektør Jesper Juul-Jensen, Bilbranchen.

Fald i bilsalg i Tyskland vil ramme dansk eksport

Bilbranchens tyske søsterorganisation ZDK (Zentralverband des Deutschen Kraftfahrzeuggewerbes) forventer, at salget af personbiler i Tyskland falder med cirka én million biler i 2010 til 2,7-2,8 millioner enheder.

Et lammet bilsalg i Tyskland vil også påvirke den danske autobranche, da mange bilforhandlere de foregående år har eksporteret relativt mange nye biler til Tyskland. Det er derfor vigtigt for disse forhandlere at være opmærksomme på, at det vil være risikabelt at basere sin forretning på en indtjening fra eksport til Tyskland i 2010, advarer Bilbranchen.

Ligger som andre har redt

Mens Bilbranchen har været imod, har Danmarks Automobilforhandler Forening (D.A.F.) arbejdet for en ekstra skrotpræmiering at holde lidt gang i nybilsalget.

- Da vi første gang skrev til Statsministeren sidst i 2008, foreslog vi en skrotpræmiering på 10.000 kroner - et beskedent beløb i forhold til de 6500 kroner, som vi sidste gang fik ved daværende skrotningsrunde. Ved vores foretræde for Folketingets miljøudvalg foreslog vi et miljøtilskud på 15.000 kroner. Ved begge forslag skulle skrotningstilskuddet omhandle biler uden katalysator, ligesom bilen skulle have tilhørt ejeren i mere end to år. Da der er cirka 300.000 biler fra før 1996 uden katalysator, ville det i sig selv have givet en begrænsning til antallet af skrotninger, udtaler formanden for D.A.F., Knud Nielsen.

- Forslaget var ment som et forsøg på dog at holde lidt gang i nybilsalget, som vi i D.A.F. forudså ville falde drastisk, hvilket da også er sket. Et salg på i gennemsnit cirka 50 - 60 nye biler ekstra per bilforretning kunne have holdt de værste røde tal fra regnskaberne. Sådan skulle det ikke, være takket være Bent Mikkelsen fra DBI, godt bakket op af Bilbranchen og FDM. Nu ligger vi som andre har redt, godt og vel med rumpen ude af bukserne, tilføjer han.

- Eksport af nye biler til andre lande er vel kun noget SMC har glæde af - det forklarer måske DBI's syn på markedet i Tyskland, konstaterer Knud Nielsen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095