23948sdkhjf

Leasingkunder mindre mærkeloyale

Især fabriksejede bilimportører har mulighed for at få billige biler i hus ved, at fabrikken firer på avancen, og kan derfor tilbyde biler til knockout-lav beskatning, hvilket præger markedet netop nu. Derfor oplever autobranchen et veritabelt boom i både erhvervs- og privatleasing, hvor kunderne er langt mindre mærkeloyale end hidtil.

Det siger billeasingchef hos landets største leasingselskab Nordania, Kasper Andersen, til Dagbladenes Bureau. Typiske store mellemklassebiler kan således "erhverves" via leasing for op til 200.000 kroner mindre, end hvis bilen blev købt.

Den lavere loyalitet må tilskrives, at kundeforholdet til bilforhandler og værksted betyder mindre end tidligere i kraft af leasingkonceptets garanti-element sammenlignet med bilkøb.

Renault oplyser, at man som fabriksejet bilimportør har en klar strategi om at vinde markedsandele frem for at maksimere profit i det direkte bilsalg. Bilimportørerne henvender sig i stigende grad direkte til forbrugerne gennem markedsføringen, idet forbrugerne derefter påvirker deres firmas leasingaftaler.

Nordania oplever desuden, at stadig flere leasingtagere tilkøber dyrt ekstraudstyr såsom lædersæder, navigation og dvd i nakkestøtterne, foruden de obligatoriske alufælge og anhængertrækket. Flere mærker tilbyder efterhånden også færdige udstyrspakker ab fabrik.

Til gengæld kan leasingbranchen mærke, at sidste års tendens mod downsizing til mindre motorer er stoppet, idet de professionelle bilister igen vælger biler i den tidligere typiske firmabilklasse med Ford Mondeo, VW Passat og Audi A4. Hos Nordania ligger Fords kampagne-modeller i top, mens Passat venter på afløseren. Interessen for en bil som Skoda Superb er også stor, selv om der ikke er kampagne på den.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079