23948sdkhjf

Fiat-chef betvivler redningsplan for Saab

Rent umiddelbart lyder det opløftende, i hvert fald for de mange Saab ansatte, at hollandske Spyker vil overtage det kriseramte svenske selskab. Men den internationale bilindustri stiller et stort spørgsmålstegn ved hele affæren.

Spyker skal betale ejeren General Motors 74 millioner dollar kontant, og 326 millioner aktier i det nye selskab Saab Spyker Automobile. Det sidste stiller børsanalytikere et spørgsmål ved, og det er således usikkert, om Saabs redning på målstregen måske er en stakket frist.

En af skeptikerne af Fiat-chefen Sergio Marchionne, der udtaler, at nicheproduktioner altid er en meget svær opgave. "Man kan ikke leve videre på drømme. Jeg beundrer Saab, men det er svært at tjene penge på et nicheprodukt", udtalte han ved et møde i Stockholm samme dag, aftalen kom i hus mellem GM og Spyker.

Fiat bød på Saab i 1989, da GM overtog de sidste aktier i Saab. Fiat og Saab har tidligere haft et frugtbart samarbejde. Blandt andet om udviklingen af Tipo Four produkterne, hvor Saab 9000 var den ene af de fire, mens de andre var Fiat Croma, Lancia Thema og Alfa 164. Desuden i årene, hvor Saab fik en lille Saab 600, der var en forklædt Lancia Delta med svensk front.

Flere udtaler, at det er David og Goliath med Spyker som den lille, der kun laver omkring 40 dyre sportsvogne årligt med 100 ansatte, mens Saab har 3400 ansatte i Sverige. Begge selskaber giver underskud. Meget få tror på, at den redningsplan, som er opsat, holder i det lange løb.

Salget godkendes kun, hvis EU godkender et lån på 400 millioner euro fra Den Europæiske Investeringsbank, EIB, som den svenske regering garanterer. Vi må håbe for vore svenske venner, at de skeptiske røster efter aftalen ikke holder vand.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08