Den nye hjemmeside hos Færdselsstyrelsen er på mange måder som en helt ny bil: Den er funklende flot, let at betjene både for brugerne og dem, der skal vedligeholde den, og så rummer den en masse spændende muligheder for at give brugerne et indblik i Færdselsstyrelsens univers, hvad enten det drejer sig om arbejdet for højere sikkerhed eller bedre miljø.
- Vi har ønsket at give vores webløsning et kraftigt løft hvad angår brugervenlighed og design, så hjemmesiden også i fremtiden kan møde alle de forventninger, både vi og brugerne har til et site fra en moderne, offentlig myndighed, siger projektleder Per Jacobsen, der i de sidste par måneder har arbejdet intensivt med projektet.
Den nye hjemmeside rummer let adgang til de informationer, man skal bruge i sin dagligdag som "kunde" i butikken. For eksempel om regler, bestemmelser og mulighed for selvbetjening. Færdselsstyrelsen har også skabt mulighed for at abonnere på de nyheds-kategorier, man er interesseret i.
- Som noget helt nyt har også vi forsøgt at opprioritere det mere oplevelsesbaserede i form af temaer, hvor brugerne kan fordybe sig i emner om eksempelvis sikkerhed eller miljø, fortæller Per Jacobsen.
Fremtidens teknologier er også tænkt ind i projektet. Det er Færdselsstyrelsens strategi, at den nye hjemmeside skal være ankerpunkt for det digitaliseringprojekt, der allerede er gået i gang. Inden for en overskuelig tidsramme skal danskerne kunne bruge siden som et info-center. Synsrapporter og de typiske fejl på en bil vil være nogle af de attraktive features, som bilinteresserede danskere og autobranchefolk vil kunne benytte i fremtiden.
Det nye
er skabt i tæt samarbejde med det digitale designbureau 1508.