23948sdkhjf

Småt er godt i bilbranchen

2009 blev et rædselsår for den danske autobranche. Mere end halvdelen af de store forhandlere fik underskud. Der vil blive færre forhandlere og mindre prangende udstillingshaller fremover, vurderer revisionsselskab.
Småt er godt i bilbranchen. Ikke alene er der blevet langt flere små og energiøkonomiske biler i den danske bilpark. Det er også de mindre bilforhandlere, typisk brugtvognsforhandlere, som kom ud af det seneste regnskabsår med færrest skrammer i den økonomiske lak. Det viser Deloittes nye analyse af autobranchen, som bygger på 2009/10-regnskaber fra 678 bilforhandlere.

- Selv om bilsalget igen er begyndt at stige, er branchens økonomi hårdt ramt. Næsten halvdelen af forhandlerne har underskud, og det er de store forhandlere, som klarer sig dårligst. Heldigvis for branchen har man et produkt, som altid vil blive efterspurgt, men det bliver en markant forandret branche, vi kommer til at se, når man kommer ud på den anden side af krisen. Vi vil få færre autoriserede forhandlere. Til gengæld vil importører og producenter få større indflydelse, siger Peter W.Ø. Larsen, der er leder af revisionsfirmaet Deloittes markedsgruppe Auto.

Det er kun i de helt små virksomheder, at autobranchen giver en fornuftig forrentning af den investerede kapital. Derfor må man forvente flere lukninger opkøb og sammenlægninger. Der vil blive længere mellem de autoriserede forhandlere. Ikke mindst i yderområderne. De købestærke kunder er i stigende grad koncentreret omkring de store byer, også dette skal branchen indrette sig efter, vurderer Deloitte.

- Men også de steder, hvor kundeunderlaget er i orden, skal man regne med forandringer. Mange store forhandlere er tynget af dyre udstillingshaller. Det er omkostninger, som er en stor belastning, for omkostningen er konstant, uanset hvordan salget går. Det positive er, at omkostningerne i det seneste år er på et lidt lavere niveau end året før. Det viser, at dele af branchen er på rette vej og er i gang med at skære til, men andre har stadig stigende omkostninger. I branchen skal man vænne sig til et langt mere gennemsigtigt marked, hvor kunderne tjekker priser på nettet. Rædselsscenariet for nogle kan blive kunder, som kommer og kigger på bilen i det moderne bilhus, og derefter handler hos konkurrenter, som er billigere, siger Peter W.Ø. Larsen.

Leasing skal tages alvorligt

En anden stor udfordring for branchen er den eksplosive vækst på leasing-området. Ændrede skatteregler har gjort leasing langt mere attraktiv end tidligere. Hvor det tidligere udelukkende var firmabiler, som blev leaset, har privatleasing på få år gjort et indhug i salget af privatbiler, anfører Deloitte.

- Også leasing presser forhandlerne, hvor der er typisk en lavere avance. Forhandlerne skal tage leasing alvorligt, for måske er den forandring, vi har oplevet de seneste par år, kun begyndelsen. Lige nu har vi en branche, hvor den gængse forretningsmodel i en årrække ikke har givet et tilfredsstillende afkast. Derfor må og skal der tænkes nyt, hvis man vil være blandt vinderne. Business as usual er næsten en sikker vej til at havne på branchens taberhold, advarer Peter W.Ø. Larsen.

Analysen "Salget stiger - økonomien viger, analyse af bilforhandlernes økonomi" er på 20 sider.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062