23948sdkhjf

EU kræver ny metode til måling af forurening

Bilproducenter ønsker længere frist for obligatorisk testprocedure til måling af forurening ved dieselbilers virkelige kørsel.
EU-kommissionen forsøger at få vedtaget en metode for måling af forurening ved person- og varebilers virkelige kørsel.

Miljøminister Kirsten Brosbøls (S) har instrueret de danske diplomater om at stemme ja, når EU-kommissionens komité for motorkøretøjer mødes mandag 26. januar.

Test har vist, at udledningen af NOx fra nye dieselbiler ved virkelig kørsel i gennemsnit er syv gange højere end den værdi, der tillades ved typegodkendelse.

Derfor ønsker Kirsten Brosbøl, at den ny testmetode indføres hurtigst muligt for at nedbringe bilernes luftforurening. Imidlertid ønsker nogle af de autoproducerende lande mere tid.

Tre faser

Der er almindelig opslutning til første fase, konstaterer Miljøministeriet.

Her defineres den ny test, og alle nye person- og varebiler, der ønsker at EU-typegodkendelse, skal gennemføre testen med henblik på at indsamle data ved realistisk kørsel.

Fase 2 møder imidlertid modstand fra flere bilproducerende lande, som ønsker en længere frist. I denne fase indarbejdes en grænseværdi kaldet NTE (Not To Exceed) til testen, der bliver obligatorisk for alle nye biler, der sælges i EU.

Miljøministeriet forudser, at nogle lande vil fremsætte et alternativt forslag, der opdeler fase 2, så NTE gøres lempeligere i begyndelsen, og ikrafttrædelsen udskydes for den endelige NTE-værdi.

I fase 3 fastsættes grænser for partikler i den supplerende test ved virkelig kørsel.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.084