23948sdkhjf

Lakuddannelsen får en overhaling

Teknisk Skole Silkeborg er landets eneste sted for uddannelse af autolakere. Uddannelsen opdateres efter sommerferien – blandt andet med en ny svendeprøve.
Efter sommerferien træder den nye erhvervsskolereform i kraft, og det medfører, at lakeruddannelsen – som tidligere hed vognmaler – får en overhaling.

- Der er elementer fra uddannelsen, der stammer tilbage fra 2004, og i øjeblikket arbejder vi på højtryk på at få den nye uddannelse i de rigtige rammer samt at få den godkendt af undervisningsmisteriet, siger Uddannelsesleder Marianne Flarup og faglærer Jens Søndergaard Hansen fra Teknisk Skole Silkeborg, der er landets eneste uddannelsessted for autolakere.

Den nye reform betyder blandt andet, at elever, som kommer direkte fra folkeskolen, skal gennemgå et 20 ugers grundforløb. Nyt i reformen er også, at der oprettes et særligt talentspor for de særligt ambitiøse elever.

Lakereruddannelsen vil desuden byde på en række nye fag. Jens Søndergaard Hansen understreger dog, at den endelige plan endnu ikke er godkendt. Blandt de planlagte, nye fag er Teknisk Engelsk, Produkt og Proces samt Værkstedsdrift.

- Det har været målsætningen i højere grad at få teori og praksis til at hænge bedre sammen. Som det fungerer i dag kan praktik og teori være skemalagt på forskellige tidspunkter. Med det nye fag, produkt og proces, er de to ting knyttet til hinanden – også skemamæssigt, siger Jens Søndergaard Hansen.

- Vi er spændte på den nye erhvervsskolereform, der også giver mulighed for differentierede undervisningsforløb tilpasset den enkelte elev, siger han.

Prøve i OEM-kvalitet

Uddannelsen varer tre et halvt år – og fire år, hvis man kommer direkte fra folkeskolen og skal gennemgå grundforløb 1. Uddannelsen afsluttes med en svendeprøve, som også står over for store ændringer.

Som prøven er i dag, skal eleven foretage en dekoration på den ene skærm, en reparation på den anden samt en reparation af kofangeren. Testbilen er en Toyota Yaris. Desuden følger en fire timers teoretisk prøve.

- Svendeprøven har i sin nuværende form ikke ændret sig meget i over ti år, og vi vil med den nye prøve forsøge at indarbejde de krav, som bliver stillet af bilfabrikker, importører, lakproducenter og forsikringsselskaber. Det er målet, at prøven skal opfylde OEM-standarden, som er den standard, som bilfabrikanter og forsikringsselskaber forlanger anvendt ved garantireparationer og skadesreparationer i garantiperioden, siger Jens Søndergaard Hansen.

Helt konkret foreslås det, at selve dekorationsdelen erstattes af en plastreparation, som skal udføres uden overlakering. Årsagen til at droppe dekoration af skærme hænger ifølge Jens Søndergaard Hansen sammen med, at meget få biler i dag får det udført. Ved at erstatte den med plastreparationer lettes trykket desuden på skolens kabiner, der bruges i forbindelse med lakeringsarbejde.

Proces frem for resultat

Hvor der tidligere udelukkende var fokus på det færdige resultat, er det meningen med den nye svendeprøve, at det i lige så høj grad er selve processen, der skal vurderes.

- I den nye prøve skal der måles på, om der er påført den korrekte primer, fylder, farve- og lak-tykkelse. Farveidentifikation og Farvetilpasning er også nyt i undervisningen og svendeprøve. Det handler om at forstå korrekt brug af farvemåler og bruge de informationer, den kommer med. Netop farvetilpasning er en autolakerers største udfordring, fortæller Jens Søndergaard Hansen.

Hvad angår prøvens teoretiske del, håber Jens Søndergaard Hansen på, at det bliver muligt med et delvis mundtligt forsvar.

- Det er jo ikke alle elever, der bogligt og skriftligt er lige godt med. For dem er det en kæmpe håndsrækning at få mulighed for at forklare, hvad de måske nok mente, men ikke fik formuleret på skrift.

De nye tiltag på Teknisk Skole Silkeborg træder i kraft efter sommerferien.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109