23948sdkhjf

Glæde over at Codan dropper Polen-planer

Beslutningen om ikke at sende skadede biler til reparation i Polen hilses meget velkomment af Håndværksrådets autoudvalg.
De første reaktioner på, at Codan Forsikring alligevel ikke vil sende skadede biler til genopbygning i Polen, er nu meldt ud. Fra Håndværksrådets Autoudvalg, siger formand Henrik Pedersen, der også er formand for Dansk Bilbrancheråd, at man hilser beslutningen velkommen.

- Det ville have fået alvorlige konsekvenser for dansk erhvervsliv, og særligt autoområdet, hvis forsikringsselskaberne var begyndt at få skadede biler repareret i Polen. Vi ville miste danske arbejdspladser på den konto, og hvad værre er, så ville det på sigt også have ramt vores unge, som i forvejen har svært ved at få lærepladser. Dermed ville det også være blevet et samfundsproblem, som rækker langt ud over autoområdet, er kommentaren fra Henrik Pedersen til sagen, der også nåede inden om Christiansborg..

Samlet autoudvalg

Codan havde oprindeligt besluttet at sende 300 skadede biler til reparation på et værksted i Polen.

Håndværksrådets autoudvalg var i den anledning samlet i går for at diskutere den nye situation, og det var et samlet autoudvalg, der besluttede at tage afstand fra Codans beslutning. Udvalget består af Dansk Bilbrancheråd, Sammenslutningen af Køretøjsbyggere og Autooprettere i Danmark (SKAD), Dansk Autogenbrug (DAG), Dansk Autoglas og autobranchens handelsorganisation AUTIG.

- Den danske autobranche er en af de brancher, der opretter flest lærlingepladser og uddanner flest unge mennesker, som også senere får ansættelse i andre erhvervsgrene - blandt andet i industrien. Hvis forsikringsselskaberne, med Codan i spidsen, var begyndt at flytte opgaverne og dermed arbejdspladserne til Polen, ville vi naturligvis ikke kunne oprette det samme antal uddannelsespladser i fremtiden. Dermed ville det blive de unge - og i sidste ende samfundet - der kom til at betale prisen, siger Henrik Pedersen. Han tilføjer, at der naturligvis også ville have været et problem med den samlede miljøpåvirkning ved at transportere de skadede biler over 1000 kilometer til og fra et værksted.

Et moralsk ansvar

Håndværksrådets Autoudvalg besluttede derfor på mødet at opfordre alle forsikringsselskaber til at droppe eventuelle planer om at åbne for en ny organiseret trafik af skadede biler ud af landet.

- Forsikringsselskaberne tjener i forvejen styrtende på de danske bilister, da forsikringspræmierne er steget kraftigt over de seneste år. Vi synes derfor, at selskaberne også har et moralsk ansvar for at bidrage positivt til at opretholde danske arbejdspladser, siger Henrik Pedersen.

Takker for hjælpen

Fra Dansk Bilbrancheråd bidrager direktør Erik S. Rasmussen med en udtalelse om, at det nu er anden gang på cirka et halvt år, at Codan må trække i land på et projekt, som Dansk Bilbrancheråd og resten af autobranchen var stærk modstander af. Første

gang var, da Codan i august måned sidste år opsagde aftaler med værksteder, der udførte få

forsikringsskader for Codan. Dengang udtalte Dansk Bilbrancheråds direktør, Erik Rasmussen, at han synes 'det var modigt af Codan at erkende deres fejltagelse'. I dag lyder meldingen:

- Vi er lettede over, at Codan har erkendt, at et projekt af denne karakter ikke har gang på jord. Vi skylder en tak til medier, søsterorganisationer og ikke mindst Dansk Metal, der har hjulpet med at sætte fokus på dette indgribende koncept, udtaler Erik S. Rasmussen..

Metal letter på kasketten

Dansk Metal noterer med tilfredshed, hvad der bliver betegnet som Codans kovending.

- Det giver respekt, og vi letter på kasketten over en klog beslutning. Jeg er ikke i tvivl om, at hvis de havde gjort alvor af planen, så ville befolkningens pres være af en sådan størrelsesorden, at Codans image ville have lidt skade, siger Lasse Bøttcher, der er formand for Autobranchen Metal Østjylland, til Berlingske.

Codan angiver selv manglende opbakning hos kunderne som årsag til, at projektet nu lægges på is. Men Lasse Bøttcher er ikke i tvivl om, at forsikringsselskabet har været under et massivt pres.

- Der har været et stort pres på Codan, som vi har kunnet følge via medierne, ikke mindst de sociale medier, hvor folk har været i oprør. I virkeligheden er det jo et frontalt angreb, ikke bare på Metals medlemmer, som laver de her biler, men også på de virksomheder, der udfører reparationer og service på de skadede biler, siger Lasse Bøttcher.

Han mener, at der er ved at ske en holdningsændring hos danskerne omkring udflytning af arbejdspladser.

- Jeg tror på, at noget er ved at gå op for folk. Vi er så lille et land, hvor vi ikke rigtig har nogen råstoffer, men som skal leve af service. Hvis vi bliver ved med at flytte arbejdspladser ud, så ender vi med at skulle leve af at sælge iskager og kondomer til tyske turister ved Vestkysten. Det, tror jeg, folk er blevet klar over. Vi er nødt til at stå skulder ved skulder og værne om vores arbejdspladser, siger Lasse Bøttcher til Berlingske.

Autobranchen Danmark tilfreds

Også hos AutoBranchen Danmark, der er en brancheorganisation for 900 bilværksteder og bilforhandlere, er man tilfreds med Codans beslutning.

- Vi kan selvfølgelig kun hilse beslutningen velkommen. Det er en uhyre vigtig begivenhed for autobranchen, der vil have betydning for bibeholdelse af både danske arbejdspladser, kvalitet og sikkerhed, udtaler direktør Jens Brendstrup i en skriftlig kommentar.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078