23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.
Annonce

Realtidsdata giver forhandlere overblik over brugtbilsmarkedet

Indicata scanner dagligt millioner af bilannoncer og omsætter rådata til konkrete nøgletal. Resultatet er bedre prissætning, mere effektiv lagerstyring og skarpere beslutninger i en branche under konstant forandring.

I en bilbranche præget af hastige forandringer – fra elektrificering til geopolitiske udsving – er det ikke længere nok at stole på erfaring og mavefornemmelse, når det handler om værdiansættelse, markedsindsigt og lagerstyring af brugte biler. Stadig flere forhandlere, OEM’er, banker, flådeejere og leasingselskaber benytter i dag dataværktøjer til at navigere i markedet. Her spiller Indicata, en del af Autorola Group, en stadig større rolle.

”Vi scanner i øjeblikket omkring 14 millioner bilannoncer hver eneste dag på tværs af 21 lande. Med kunstig intelligens, algoritmer og menneskelig kvalitetssikring kan vi levere markedsdata i realtid og give en unik markedsindsigt til beslutningstagningen. Med andre ord, vi gør Big Data til brugbare data,” fortæller Palle Elgaard, Sales Director i Indicata Nordic.

Med kunstig intelligens, algoritmer og menneskelig kvalitetssikring kan vi levere markedsdata i realtid og give en unik markedsindsigt til beslutningstagningen. Med andre ord, vi gør Big Data til brugbare data.

Palle Elgaard, Sales Director i Indicata Nordic.

Fra bilpriser til Indicata med realtidsindsigt

Mange i branchen kender stadig navnet Bilpriser, som var fundamentet for den platform, der i 2014 blev videreudviklet til Indicata. I dag leverer systemet to hovedspor:

Retail-løsninger til forhandlere, som kan overvåge udbud, prisniveauer og liggetid på specifikke modeller. Og forecasts til leasing og finans, hvor restværdier kan beregnes på op til 10 år gamle på baggrund af både realtime data, historiske data og eksterne faktorer.

”Vi arbejder i vores system med det, vi kalder STEEP-faktorer – sociale, teknologiske, miljømæssige, økonomiske og politiske forhold. De påvirker alle brugtbilsmarkedet. Når Tesla eksempelvis sætter priserne ned, slår det igennem hele økosystemet. Derfor justerer vi løbende vores modeller og tester dem mod virkeligheden,” siger Palle Elgaard.

Indicata udgiver desuden en månedlig rapport, Market Watch, der er gratis at abonnere på. Rapporten giver status på både det europæiske marked og de enkelte lande, oversat til lokalt sprog.

”Det er vores måde at dele viden på. Vi kalder det ’thought leadership’. Branchen kan hurtigt se hvilke modeller, der rører sig, hvordan prisindekset udvikler sig, og hvor udbuddet bevæger sig hen. Det giver aktørerne et datadrevet supplement til deres erfaringer,” forklarer Palle Elgaard.

Elbiler presser priserne

Et tydeligt træk på det danske marked er elbilernes indtog. Mens salget af nye elbiler boomer, udfordres brugtbilpriserne.

”Vi kan se, at de brugte elbiler falder i pris, simpelthen fordi der kommer så mange nye ud på markedet. Det skaber et volatilt marked, som ændrer sig fra uge til uge. Vores system giver forhandlerne mulighed for at følge udviklingen dag for dag i stedet for manuelt at tjekke markedet bil for bil,” siger Palle Elgaard.

I andre europæiske lande er billedet anderledes. Diesel er stadig meget populært i nogle lande. I Tyskland er det for nedadgående, benzinbiler lever i bedste velgående, men elbiler er langsomt på vej frem. Mens markeder som Polen er langt fra at være modne til elbiler.

”Her spiller manglende infrastruktur en stor rolle. Vores data kan tydeligt vise hvilke lande, der er modne til elbiler, og hvilke lande hvor omstillingen går langsommere,” pointerer Palle Elgaard.

Indicata driver selv udviklingen med egne softwareudviklere, data scientist og analytikere. Forecastdelen – der beregner restværdier op til 10 år gamle biler – tilbydes kun i de 12 lande, hvor virksomheden er fysisk til stede med lokale specialister.

”Det er afgørende for os at have hænderne helt nede i markedet. På den måde kan vi sikre, at data stemmer overens med virkeligheden,” siger Palle Elgaard.

Om Indicata

Indicata er en del af Autorola Group med hovedkontor i Odense. Mens vores fundament er baseret på værdiansættelse af brugte køretøjer, er Indicatas mission at give OEM’er, forhandlergrupper og flådeejere værktøjer og løsninger til beslutningstagning, der øger profitten.

Leverandørguide Se tema
BREAKING
{{ article.headline }}
0.047|instance-web03