23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Trådløs opladning til elbiler med lysende lak næste år

Porsche-ejere får i 2026 adgang til induktiv ladeteknologi og en avanceret lak, der lyser op under opladning.

Porsche tager endnu et skridt ind i fremtidens elektriske mobilitet. Med en ny generation af Cayenne viser den tyske sportsvognsproducent, hvordan trådløs opladning kan blive hverdag for elbilejere allerede fra 2026 – nøjagtig som vi kender det fra mobiltelefoner og elektriske tandbørster.

Kernen i systemet er en bundplade, der installeres i garage, carport eller på en udendørs parkeringsplads. I stedet for at sætte et kabel i bilen, placeres køretøjet blot over pladen. Herfra overføres energien via et magnetfelt fra en senderspole i bundpladen til en modtager i bilens undervogn. Effektiviteten er, ifølge Porsche, 90 procent og dermed med samme ladetab som i en traditionelt kablet løsning. Og med en ladeeffekt på 11 kW matcher systemet almindelige AC-hjemmeladere.

Elektrisk lak lyser op

Prototypen, der i disse dage bliver præsenteret på IAA Mobility i München 9.-14. september, bærer samtidig en opsigtsvækkende fluorescerende lakering. Lakken består af mere end 25 ultratynde lag, herunder ledende primere, elektroder og isoleringslag, toppet med et elektro-luminescerende materiale. Når strøm flyder gennem lagene, udsender det lys i farver fra blå til violet, hvilket skaber en dynamisk visuel effekt. Kombinationen af teknik og æstetik gør lakken til både et blikfang og en demonstration af materialeteknologi på højeste niveau.

Fra luksus til folkemodeller

Prisen for at slippe for et normalt ladekabel bliver cirka 2.000 euro (ca. 15.000 kr) for den nødvendige modtager i bilen, mens gulvpladen anslås til at koste cirka 5.000 euro (ca. 37.500 kr).

Som så ofte i bilhistorien introduceres sådanne nye teknologier først i dyre bilmodeller. ABS-bremser, adaptiv fartpilot og avancerede infotainmentsystemer debuterede hos premiumproducenter, før de senere blev standard i langt billigere biler. Porsches trådløse opladning kan derfor på sigt blive en hverdagsteknologi, der også finder vej til biler i mellemklassen. Også andre bilmærker er på vej med induktionsladere til elbiler, for eksempel er et system for Volvo-taxaer netop gjort permanent i Sverige.

Klar til hverdagen

Systemet hos Porsche er udviklet med fokus på daglig brug. Bundpladen vejer godt 50 kilo, er vejrbestandig og kan tåle at blive kørt over. Indbyggede sensorer sørger for, at opladningen automatisk afbrydes, hvis et dyr eller en genstand forstyrrer processen. Via My Porsche-appen kan ejeren følge opladningen, ligesom bilens parkeringssystem guider præcist ind over pladen.

Først til Europa

Den nye Cayenne Electric bliver den første model, der kan bestilles med trådløs opladning fra fabrikken, når den lanceres i 2025. I 2026 følger salg af bundpladen gennem Porsche-centre og online. Først rulles teknologien ud i Europa, hvorefter andre markeder følger.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094