De dynamiske prissætning på elbiler fortsætter ufortrødent. Nu hopper kinesiske BYD med på bølgen giver priserne et hug.
Det største prisfald finder man på den 7-personers SUV, Tang, hvor prisen nu starter fra 429.995 kr. – en reduktion på kr. 60.000. Også den rummelige Seal U har fået en ny startpris på 279.995 kr., hvilket svarer til en besparelse på 40.000 kr. Dertil kommer Sealion 7, hvor prisen er sænket med op til 20.000 kr.
- Med de nye, faste lave priser som er gældende året ud, bliver BYD’s modeller endnu mere attraktive for danske familier, der ønsker plads, komfort og sikkerhed i en elbil. Og med muligheden for at lade bilen hjemme, kan man starte hver dag med fuld rækkevidde, skriver BYD i en pressemeddelelse.
FDMs forbrugerøkonom Ilyas Dogru er ikke overrasket over prisnedsættelserne.
- BYD har haft svært ved at sælge disse modeller i Danmark. Bl.a. fordi de har været for højt prissat, og BYD har desuden haft svært ved at skabe kendskab til deres brand blandt danskerne. Men hver begyndelse er svær, siger han og fortsætter:
- Dog er jeg ikke sikker på, at BYD får gang i salget med disse prisnedsættelserne. Nogle gange handler det om, at modellerne mangler en tydelig USP (Unique Selling Point).
Ilyas Dogru peger på, at et andet kinesisk mærke, Xpeng, har stor succes i Danmark med færre modeller.
- Xpeng har solgt lige så mange biler som ByD, men er markant mindre selskab. Xpengs biler har dog hurtig lynopladning, mens BYDs biler er solidt byggede, men kun med gennemsnitlige elbilegenskaber. Til gengæld har Dolphin haft en vis succes, og Dolphin Surf forventes at få endnu større succes. Men det er min vurdering, at BYD skal skille sig mere ud for at opnå mere succes, lyder det fra Ilyas Dogru.
