23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Top 100: Digitalisering og genbrug i front – mens flere brancher er under pres

2,2 mia. kr. forsvinder fra bundlinjen, men enkelte aktører vokser markant

Autobranchens ti underbrancher har lagt et regnskabsår bag sig, hvor resultaterne trækker i to retninger. På den ene side viser digitaliseringsaktørerne og autogenbrugerne markante stigninger i indtjening og aktivitet. På den anden side kæmper importørerne, reservedelsleverandørerne og biludlejerne med faldende marginer, ekstraordinære omkostninger og flere underskud. 

Værkstederne og forhandlerne leverer mere blandede resultater, hvor stærke aktører trækker gennemsnittet op. Samlet set lider indtjeningskurven i autobranchen dog endnu et knæk.

Fire ud af de ti underbrancher har vækst

Blandt virksomhederne med vækst på bundlinjen er digitaliseringsbranchen en af årets klare vindere. Autorola skalerer massivt, Auction Group vender minus til plus, og Vend Marketplaces næsten tredobler bundlinjen. Få store aktører driver således hele branchens løft, men udviklingen viser, at skalerbare digitale platforme for alvor har fundet et fast ståsted i autobranchen.

Også autogenbrugerne markerer sig med det bedste resultat i mange år. Næsten alle de 11 virksomheder i analysen har fremgang, og samlet set stiger bundlinjen med 85 procent. Gedsted Autoophug bevarer sin position som branchens indtjeningsmæssige fyrtårn, mens Gørløse Autoimport investerer tungt i nye afdelinger og et nyt bilhus, hvilket både styrker aktivitet og beskæftigelse.

Hos værkstederne fortsætter væksten, men udviklingen er ujævn. Ketner rider med på elbilbølgen og fordobler indtjeningen, Quickpoint leverer underbranchens højeste bundlinje, mens Skorstensgaard stadig kæmper med et betydeligt underskud.

Forhandlerne oplever for første gang i tre år fremgang på driften, og Van Mossel samt Nielsen Car Group viser tydelige forbedringer, men samlet set står bundlinjen næsten stille, og overskudsgraderne er fortsat lave.

Mere udfordret er autogrossisterne, som trods omsætningsvækst oplever pres på indtjeningen. FTZ kommer tilbage på plus efter et svagt år, men investeringer og reorganiseringer æder store dele af overskuddet. Dækleverandørerne befinder sig i en lignende situation, hvor aktiviteten vokser, men indtjeningen flader ud eller falder.

Samlet set er ”Autobranchens Top” også udfordret i og med, at 56 pct. af virksomhederne i udgivelsen har tilbagegang på indtjeningen, og branchen som helhed går tilbage med 2,2 mia. kr. på resultatet før skat.

Tre brancher reducerer indtjeningen med en tredjedel

De hårdest ramte underbrancher findes blandt importørerne, leasingselskaberne, reservedelsleverandørerne og biludlejerne. 

Importørerne mærker normaliseringen efter 2023’s ekstreme niveauer. Omsætningen falder, driften skrumper en fjerdedel, og bundlinjen reduceres med en tredjedel. Tesla barberer en stor del af toplinjen efter et ekstraordinært godt 2023, mens Semler Holding og Toyota trækker op. 

Leasing spiller en voksende rolle i salget, men højere finansieringsomkostninger og et svagt brugtvognsmarked presser indtjeningen hos leasingselskaberne, hvor især Nordania trækker gennemsnittet ned.

Reservedelsleverandørerne taber samlet 35 procent af bundlinjen, primært fordi Holger Christiansen har lukket og afskrevet store beløb. Underliggende er billedet mere nuanceret, idet flere aktører som Klokkerholm og Alunited faktisk forbedrer indtjeningen. 

Hos biludlejerne præger underskud billedet, fem ud af otte leverer røde tal, men den samlede bundlinje forbedres trods alt en smule sammenlignet med året før, primært fordi Mobility Service skærer sine tab kraftigt ned.

Samlet set viser ”Autobranchens Top”, at der er tale om en splittet autobranche. De digitale aktører og genbrugerne leverer rekordresultater, mens klassiske dele af værdikæden presses af strukturelle udfordringer som priskrig på elbiler, højere renter og stigende omkostninger.

Forventninger til næste regnskabsår

Mange importører og leasingselskaber forventer et niveau på linje med det seneste år. Usikkerheden om elbilpriser og finansieringsomkostninger spiller en afgørende rolle, men et attraktivt modelmix og effektiviseringer kan dæmpe presset. 

Værksteder og digitaliseringsaktører har fortsat medvind, men mangel på mekanikere og kvalificerede IT-profiler kan blive en flaskehals. Forhandlerne arbejder videre med konsolidering og effektiviseringsprogrammer, mens reservedels- og dækleverandørerne står overfor et år, hvor valutakurser og råvarepriser kan vippe resultaterne. Biludlejerne skal styrke flådestyring og prissætning, hvis underskuddene skal vendes til sorte tal.

Top 10'erne
Største omsætning (mio. kr.) 2024 2023
Semler Holding A/S 28.100 23.922
Semler Mobility Retail A/S 11.348 10.403
Ejner Hessel Holding A/S 9.915 9.048
Wismo Group A/S 8.591 9.559
Nic. Christiansen Gruppen A/S 7.930 8.542
Tesla Motors Denmark ApS 5.332 8.072
Mercedes-Benz Danmark A/S 5.114 6.061
Autohuset Vestergaard Personvogne Holding A/S 3.916 3.815
Nielsen Car Group ApS 3.841 3.164
BMW Danmark A/S 3.554 3.211
Højeste omsætningsvækst (%) 2024 2023
AD Danmark A/S 35,2% -
Leasing.DK A/S 34,3% 14,4%
Bjørn Canning's Eftf. A/S 33,0% 497,6%
Byens Bilpleje Holding II ApS 30,6% 5,6%
Louis Lund Holding ApS 30,0% 8,4%
Karvil Biler (B. Bøllingtoft Holding ApS) 26,5% 11,4%
Aunsbjerg (AAN Holding ApS) 25,6% 10,3%
Mercedes-Benz Finans Danmark A/S 24,7% 13,6%
BMW Financial Services Denmark A/S 23,7% 13,4%
Via Biler Gruppen A/S 23,5% 18,6%
Flest antal ansatte (gnms.) 2024 2023
Semler Holding A/S 3.234 3.111
MENETA Holding A/S 2.162 2.008
Borg Automotive A/S 1.990 2.018
Ejner Hessel Holding A/S 1.513 1.409
Semler Mobility Retail A/S 1.156 1.294
FTZ Autodele & Værktøj A/S 1.122 1.170
Nic. Christiansen Gruppen A/S 1.116 822
Nordisk Dæk Import (NDI Holding A/S) 1.052 1.033
Autorola Group Holding A/S 735 648
C.A.C Fonden (C.A.C/Au2parts) 703 682
Højeste vækst i antal ansatte (nom.) 2024 2023
Nic. Christiansen Gruppen A/S 294 147
MENETA Holding A/S 154 -149
Semler Holding A/S 123 358
Ejner Hessel Holding A/S 104 121
Via Biler Gruppen A/S 88 46
Autorola Group Holding A/S 87 93
Wismo Group A/S 87 76
ERA Biler A/S 80 15
Ayvens Danmark A/S 76 12
SDKbiler ApS 64 -1
Største resultat før skat pr. medarbejder (mio. kr.) 2024 2023
NF Fleet A/S 6,444 5,600
BMW Danmark A/S 6,405 32,935
Mercedes-Benz Finans Danmark A/S 5,582 5,326
Toyota Financial Services Danmark A/S 5,543 5,234
Mercedes-Benz Danmark A/S 4,083 11,471
Jyske Fleet (Jyske Finans A/S) 2,551 3,540
Wismo Group A/S 1,392 2,542
Nykredit Leasing A/S 1,385 2,470
Gamma Team A/S 1,183 1,476
Toyota Danmark A/S 1,172 0,738
Højeste overskudsgrad (%) 2024 2023
Nykredit Leasing A/S 77,0% 78,0%
Jyske Fleet (Jyske Finans A/S) 67,9% 69,8%
Nordania Leasing (Danske Leasing A/S) 67,7% 93,5%
Toyota Financial Services Danmark A/S 52,5% 36,6%
Partnerleasing A/S 23,3% 12,6%
AL Finans A/S 17,1% 19,9%
Fleggaard Leasing A/S 15,8% 15,3%
BMW Financial Services Denmark A/S 14,8% 29,4%
Mercedes-Benz Finans Danmark A/S 14,6% 17,4%
Nissens Automotive A/S* 12,3% 12,7%
Højeste afkastningsgrad (%) 2024 2023
Loyalty Factory ApS 76,3% 2,3%
Gamma Team A/S 72,3% 69,6%
Lindgaard/Pedersen A/S 69,4% 30,3%
AD Danmark A/S 61,8% 43,8%
OsCar Biludlejning ApS 49,0% -81,1%
Scan Auto & Dybbroe Group A/S 46,8% 33,1%
Michelin Gummi Compagni A/S 46,1% 21,5%
Vitec DocuBizz ApS 45,0% 61,1%
Quickpoint A/S 42,6% 45,3%
Bilmarkedet (Vend Marketplaces ApS) 35,3% 17,8%
Højeste forrentning af egenkapital (%) 2024 2023
Autorola Group Holding A/S 129,2% 81,2%
Lindgaard/Pedersen A/S 121,5% 51,3%
Bilmarkedet (Vend Marketplaces ApS) 118,7% 48,6%
Scan Auto & Dybbroe Group A/S 115,2% 80,1%
AD Danmark A/S 103,8% 76,9%
Quickpoint A/S 84,6% 97,5%
Christonik ApS 84,3% 64,4%
Eurowheels Danmark A/S 84,0% 64,0%
Støvring Autoophug ApS 82,7% 52,2%
XPeng Motors Denmark ApS 78,1% 69,4%
*Minimum 5 mio. kr. i egenkapital
Højeste soliditetsgrad (%) 2024 2023
Bilhuset Ronald Carlsen (Carlsen Holding Odense Aps) 97,9% 94,9%
OJD Trading ApS 91,7% 89,7%
Partnerleasing A/S 91,5% 20,4%
Next Mobility Ribe A/S 89,1% 67,6%
Helios Auto ApS 88,9% 91,0%
Bagsværd Jernhandel A/S 87,9% 81,5%
Lundberg Autoglas ApS 86,6% 87,8%
Mogens Christensen Viborg A/S 85,4% 77,9%
H. Sindby & Co. A/S 84,5% 80,3%
Andersen Motors A/S (Suzuki i HeH) 84,4% 63,8%
Største underskud før skat (mio. kr.) 2024 2023
Shared Mobility A/S (Enterprise Rent-A-Car) -70,4 -5,5
Mobility Service Danmark A/S (SIXT) -62,9 -190,6
BMW Financial Services Denmark A/S -58,7 107,6
Avis Budget Denmark A/S -56,2 -32,5
Dækpartner A/S -39,2 -38,2
Bosch Rotating Machines (Holger Christiansen A/S) -36,1 189,4
Semler Mobility Retail A/S -26,6 -49,7
Nordea Finans Danmark A/S -23,0 151,0
Via Biler Gruppen A/S -21,1 -12,3
Pierre.dk Autolakering A/S - -150,3

Autobranchens Top kort fortalt

Omsætningen vokser samlet set med 3,5 pct. for virksomhederne i ”Autobranchens Top”. Det er en stigning på næsten 5,6 mia. kr. 6 ud af 10 virksomheder vækster i gennemsnit.

På driftsresultatet har under halvdelen fremgang, og total set går topvirksomhederne tilbage med 13 pct.

Tæt på 6 ud af 10 virksomheder tjener mindre på resultatet før skat i det seneste regnskabsår end året før, og samlet set falder topbranchens bundlinje med 2,2 mia. kr.

Ses der på brancheniveau, er det også kun 4 ud af 10 brancher som leverer en fremgang på bundlinjen.

Autogenbrugerne og de digitale virksomheder realiserer størst bundlinjevækst.

Omvendt mister reservedelsleverandører, leasingselskaberne og importører alle omkring en tredjedel af indtjeningen sammenlignet med 2023.

TOP 100 brancheanalyse Se tema
BREAKING
{{ article.headline }}
0.156|