FDM: Nu kan de bedste helårsdæk trygt bruges året rundt

Med udsigt til bøder for ikke at køre på vinterdæk i vintervejr begynder flere bilister at kigge på helårsdæk. En ny test fra FDM viser, at de bedste nu kan bruges året rundt, og dermed spare besvær og udgifter til sæson dækskifte – men flere helårsdæk er stadig komplet uegnede for danske bilister, skriver FDM i en pressemeddelelse.
Læs også: Solidt vejgreb hos dækgrossisten Viggo Laursen - men mindre luft i overskuddet
Hidtil har helårsdæk ikke været en rigtig god løsning hverken sommer eller vinter, men ifølge bilistforeningen ser det ud til, at nogle af dækproducenterne endelig har knækket koden. Sammen med en række europæiske bilklubber har FDM lavet en test af 16 helårsdæk i størrelsen 17-tommer (225/45 R17). Det er dæk, som passer til biler som VW Golf, Skoda Octavia og Peugeot 308.
Af de 16 dæk skiller fem dæk sig positivt ud med gode egenskaber både sommer og vinter. Syv dæk klarer sig middelgodt, mens fire dæk, med 1-2 stjerner som testresultat (se boks), er komplet uegnede til selv den danske vinter. Det er alle fire dæk fra kinesiske producenter, og de dumper, både når det handler om vejgreb, og når det handler om bæredygtighed.
- Idéen om at kunne køre på samme dæk året rundt er som udgangspunkt god. I praksis har det dog vist sig at være svært at forene gode sommer- og vinteregenskaber i ét dæk. De senere år er der dog sket en stor udvikling inden for helårsdæk, og nu er de bedste af slagsen blevet så gode, at de kan være en god og praktisk løsning for mange. Det er noget, vi har ventet på i flere år. Testen viser dog også, at man stadig skal se sig godt for, for det er langt fra alle helårsdæk, der kan bruges hele året, siger bilteknisk redaktør i FDM Søren W. Rasmussen.
Dermed er det fortsat op til bil- og autobranchen om at råde bilejerne bedst muligt i valg af dæk i forhold til brug af bilen.
Forskel i vådt føre
De 16 helårsdæk er testet på samme måde som sommer- og vinterdæk. Blot med den forskel, at de skal have samme gode egenskaber året rundt, uanset om de skal køre på varme, tørre sommerveje eller våde og glatte veje langt under frysepunktet. Det formår langtfra alle 16 helårsdæk.
Læs også: Ung dansker lander topjob hos Continental i USA
Især dækkenes bremseegenskaber på våd og tør vej afslører store forskelle. I en bremsetest på våd vej skulle det bedste dæk bruge 31,1 meter på at bremse helt ned fra 80 km/t. Til sammenligning skulle det dårligste dæk bruge 42,6 meter. Det betyder, at hvor bilen med bremsetestens bedste dæk holdt stille, kørte bilen med det dårligste dæk stadig knap 41 km/t.
- Selvom de bedste helårsdæk de senere år er blevet bedre, må vi konkludere, at der endnu ikke findes helårsdæk, som på en gang kan matche et godt sommerdæk og et godt vinterdæk. Så selvom de bedste helårsdæk kan være en fornuftig løsning, er der ingen vej uden om rigtige vinterdæk, hvis det er rigtigt vinterføre. Man skal derfor kun vælge helårsdæk, hvis man har mulighed for at lade bilen stå de dage, vinteren virkelig bider fra sig, for her dur helårsdæk fortsat ikke, siger Søren W. Rasmussen.
Testresultater - fire kinadæk dumper
Fem stjerner:
Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 (Testvinder) |
Continental AllSeasonContact 2 (Testvinder) |
Fire stjerner:
Pirelli Cinturato All Season SF 3 |
Bridgestone Turanza All Season 6 |
Michelin CrossClimate 2 |
Tre stjerner:
Dunlop All Season 2 |
BFGoodrich Advantage All-Season |
Viking FourTech Plus |
Vredestein Quatrac Pro+ |
Barum Quartaris 5 |
Nexen N’Blue 4 Season 2 |
Superia Ecoblue 2 4S |
To stjerner:
CST Medallion All Season ACP1 |
Aplus AS909 |
En stjerne:
Arivo Carlorful A/S |
Petlas Multi Action PT565 |
Kilde: FDM
Læs mere