På besøg i FTZ’s nye logistik-katedral: - Det her er en game-changer

På en forårsdag i maj blæser en frisk vind over de åbne vidder en halv times kørsel vest for Odense.
Her, midt i det fynske landskab i Rørup, har en ny katedral rejst sig på en grund på 25 hektar.
Det er autogrossisten FTZ, der gennem de seneste knap to år har arbejdet intenst på at opføre et nyt højteknologisk logistikcenter og hovedsæde.
Og selvom det naturligvis ikke er en katedral i kirkelig forstand, så kan man nok godt tillade sig at sige, at de ca. 300 daglige beboere, FTZ’s medarbejdere, har et næsten religiøst forhold til reservedele.
Det er det, der er kernen i forretningen. Reservedele til landets værksteder.

Og lad det være sagt med det samme. FTZ’s nye logistikcenter er gigantisk. En kolos på 40.000 kvadratmeter, hvoraf 34.000 er lager, resten administration og FTZ Akademi.
Vi kan ikke erstatte mennesker, men teknologien kan allerede nu plukke varer selv, også når de ligger hulter til bulter. Michael Gadegaard, adm. direktør, FTZ
Michael Gadegaard, administrerende direktør i FTZ, viser hjemmevant rundt i det gigantiske byggeri, selvom det uden tvivl er et sted, hvor man let kan fare vild og miste orienteringen, hvis man ikke følger godt med.
- For os er det en game-changer, fordi vi har konsolideret vores logistik-drift under ét tag nu.
Fra seks adresser til én superstruktur
Tidligere var FTZ’s logistik fordelt på seks forskellige lokationer i Odense. Nu er det hele samlet ét sted her i Rørup.
Det betyder ikke bare hurtigere levering og færre fejl, men også en mere fleksibel drift, fortæller Michael Gadegaard.

Det nye system kan håndtere 250.000 unikke varenumre – og det stopper ikke her. Højlageret er kun udnyttet to tredjedele.
Der er plads til meget mere med andre ord.
Det kunne fx være en udvidelse af varegrupperne i fremtiden, lyder det fra Michael Gadegaard.
- Logistikcentret er bygget med hastighed, nøjagtighed og skalerbarhed for øje.
- Hvis behovet opstår, kan vi udvide med endnu et robotlager direkte ved siden af det eksisterende.
Centralt i det nye byggeri er det gigantiske højlager. Her suser robotter op og ned i det shuttle-system fra østrigske Knapp, som er hjertet i det hele.
Det her er ikke bare et lager for os. Det er fundamentet for vores næste vækstkapitel. Michael Gadegaard, adm. direktør, FTZ
Over 6.000 plukninger i timen er muligt, og softwaren, som styrer det hele, er drevet af kunstig intelligens, fortæller Michael Gadegaard.
- Det her er et af de mest avancerede logistikcentre i autoindustrien lige nu, siger han og peger på en station, hvor menneske og maskine arbejder side om side.
- Vi kan ikke erstatte mennesker, men teknologien kan allerede nu plukke varer selv, også når de ligger hulter til bulter.
- Robotterne lærer konstant. Og så har vi et ekstra sikkerhedslag i den menneskelige kontrol.

Hvad nu hvis?
Når man flytter en så enorm logistikforretning, som FTZ er, så er det lidt som at skifte motoren i en bil i fuld fart.
Der skal helst ikke ske nogen forstyrrelser i drift, selvom det formentlig vil være svært helt at undgå børnesygdomme i opstarten, siger Michael Gadegaard.
- Skulle det nye system støde på udfordringer i opstartsfasen, har vi forstærket vores netværk af regionslagre og lokationslagre for at sikre kundernes adgang til reservedele.
- Men jeg forventer, at det kommer til at gå forholdsvis smertefrit.
En langsigtet investering
På afstand ligner FTZ’s nye domicil måske en hvilken som helst moderne industribygning.
Nøgtern i udtrykket.
Her er der ikke alskens pryd og staffage, men en effektiv bygning, hvor form følger funktion.
Det er med andre ord indmaden, der har kostet penge. Flere hundrede millioner er der kastet i projektet.
Men det er en investering i fremtiden, siger Michael Gadegaard, og en markering fra ejeren MEKOs side om, at man tror på det danske marked.
- Vi er klar til fremtiden. Det her er ikke bare et lager for os. Det er fundamentet for vores næste vækstkapitel.