ZF Aftermarket værkstedstip: Hvad du skal være opmærksom på, når du udskifter støddæmpere på værkstedet?
- Støddæmperen, som også kaldes vibrationsdæmperen, er hovedansvarlig for sikkerhed og kørekomfort.
- Slidte eller beskadigede støddæmpere medfører mange risici - f.eks. forlænger de bremselængden og påvirker driften af førerassistentsystemer, og derfor er vedligeholdelse og regelmæssig inspektion af dem så vigtig.
- De hyppigste årsager til forvridning af støddæmpere er ulykker og installationsfejl
- Når du udskifter støddæmperen, skal du også tjekke de ekstra dele som fjederbenleje, fjeder og manchetsæt og udskifte dem, hvis de er slidte eller beskadigede.
Som alle sliddele i biler er støddæmpere et slidprodukt, og deres levetid er begrænset. I løbet af sin levetid mister en bils støddæmper mere og mere dæmpningskraft. Bilisterne lægger normalt ikke mærke til støddæmpernes slidproces, fordi de vænner sig til, at bilens køreegenskaber ændrer sig med tiden. Derfor er det kun værkstedet, der kan kontrollere bilens støddæmpere og med sikkerhed opdage eventuelle defekter. ZF Aftermarket-eksperter rådgiver om, hvornår støddæmperne skal udskiftes, og hvordan man installerer nye støddæmpere korrekt.
Hvornår er det rigtige tidspunkt at skifte dine støddæmpere?
Støddæmpere skal udskiftes ved slutningen af deres levetid, dvs. når en inspektion afslører defekter. På den måde undgår man sikkerhedsrisici og høje efterfølgende reparationsomkostninger. Det er værd at vide, at slidte støddæmpere slider på andre køretøjskomponenter, især dæk, fjedre, chassis og styretøjsdele. Derudover forringer de førerens sikkerhed i køretøjet på grund af længere bremselængder, funktionsfejl i ABS og andre køretøjsdynamiske systemer samt en øget tendens til, at køretøjet slingrer.
Sådan installerer du en støddæmper korrekt i forakslen?
For at kunne udskifte støddæmpere korrekt skal de nye støddæmpere udluftes, før de monteres. Stempelstangen skal skubbes og trækkes manuelt flere gange i driftsretningen. Derved adskilles gas og hydraulikvæske fra hinanden igen. Så snart en ventileret støddæmper er monteret, vil den opnå sin fulde dæmpningsevne.
For at udskifte de slidte støddæmpere skal du bruge et passende værktøj, f.eks. en donkraft, til at støtte hjulophænget, før du fjerner dem. Ved udskiftning af støddæmpere på et McPherson-fjederben er det værd at huske at afmontere ABS-sensorerne, den elektriske foringsslidindikator og bremseslangen fra de respektive beslag. Næste trin er at løsne og fjerne alle monteringsbolte og fjerne støddæmperen og/eller fjederen.
Bagaksel
Hvad angår støddæmpernes bagaksel, skal du først bruge et passende værktøj til at støtte chassiset og om nødvendigt fjerne al beklædning inde i bilen. Løsn og fjern derefter monteringsboltene, og fjern støddæmperen. For at installere skal du udskifte monteringsboltene og installere det medfølgende tilbehør. Dæmperskruerne skal kun spændes i designpositionen. Derudover er det en god idé at følge eventuelle eksisterende installationsmarkeringer og det moment, der er angivet af køretøjsproducenten for monteringsboltene.
For at garantere sikker håndtering af køretøjet skal begge støddæmpere altid udskiftes på samme aksel. Efter udskiftning af støddæmperne skal der foretages en akselopretning. Udfør derefter en testkørsel for at kontrollere, om de fungerer korrekt.
Hvad forårsager forvrængning af støddæmpere?
De hyppigste årsager til forvrængning er ulykker og installationsfejl. For det første kan selv mindre uheld føre til, at dæmpernes monteringspunkter forskydes i chassiset, så de ikke længere er på linje. Ofte bliver stempelstangen også bøjet i processen. For det andet er en hyppig årsag til forvrængning manglende omhu under installationen. Dæmperskruerne skal kun spændes i designpositionen, dvs. ikke når akslerne hænger. Ellers vil vridningen af fastgørelsesgummiet forvrænge dæmperen, når du sætter bilen tilbage på hjulene. Og når bilen står på jorden igen, vil monteringspunkterne ikke længere være korrekt justeret.
På grund af forvridningen presser den ene side af forkromningen på stempelstangens overflade mod styre- og tætningsenheden ved hvert slag. Dette medfører stort slid på tætningerne og stempelstangens føring på grund af friktion, hvilket resulterer i tab af olie og fører til en reduktion af dæmperens ydeevne.