Skriv under: Vær med til at stille krav til forsikringsbranchen
Åbent brev til forsikringsselskaberne og Forsikring & Pension
Mens motorforsikringerne i årevis har været blandt de mest lukrative forretningsområder for forsikringsselskaberne, og branchen har tjent milliarder på at forsikre danskernes biler, er økonomien hos dem, der reparerer bilerne, når skaden et sket, særdeles presset.
Det gælder både hos karrosseriværksteder, autolakerere og skadescentre.
I og med at forsikringsselskaberne er skadesbranchens suverænt største kunde, fortæller denne kontrast i indtjening om et samarbejde, som primært er til gavn for den ene part, nemlig forsikringsbranchen.
Det er uholdbart. Og det uholdbart for begge parter.
Skadesbranchens økonomi er blevet udhulet af øgede udgifter, utilstrækkelig regulering af timepriser, krav eller forventninger om gratis ydelser og en række andre faktorer.
Den pressede økonomi er et aktuelt problem, men det er også et problem på sigt, idet dårlig økonomi gør branchen uattraktiv at arbejde i, og betyder manglende investeringer i branchen på et tidspunkt, hvor udviklingen går hurtigere end nok nogensinde før, og branchen derfor hele tiden mødes af nye krav.
Den pressede økonomi udgør også en udfordring i forhold til at tiltrække og fastholde arbejdskraft i et presset marked, hvor vækstbrancher rekrutterer branchens medarbejdere, og hvor det i forvejen er svært at sikre, at tilstrækkeligt mange unge vælger at søge ind på og gennemføre branchens uddannelser.
Vi ønsker derfor:
- at skadesbranchen samlet set tilføres flere penge pr. skade
- reelle, årlige forhandlinger om timepriser og vilkår, samt en årlig pristalsregulering.
- betaling for de mange gratis ydelser, der i dag gives til forsikringsselskaberne, eksempelvis lånebiler, fragt og håndtering af totalskader.
- en mulighed for, at der er to leverandører på samme skadesreparation, så autolakerere selv kan forhandle vilkår og timepriser direkte med forsikringsselskaberne.
- at brugen af Autotaks bliver fastholdt som vejledende. Dette kræver et opgør med forsikringsselskabernes robotter, der reelt ændrer Autotaks fra et tilbudssystem til et indkøbssystem.
- reel indflydelse på udviklingen af Autotaks.
- at forsikringsbranchens bæredygtighedsinitiativer ikke er spareøvelser, særligt i forhold til brugen af brugte reservedele.
- et samlet set ligeværdigt og bæredygtigt samarbejde med forsikringsselskaberne.
Skriv under på brevet ved at skrive til AutoBranchen Danmarks eftermarkedschef Nicky Bobak på nbo@abdk.dk eller 31394316