23948sdkhjf

Så markant har Teslas prisdyk ændret priserne på brugtmarkedet

Teslas drastiske prisnedsættelser i januar 2023 sendte chokbølger gennem markedet. Ny analyse viser, at forhandlerne gradvist blev bedre til at absorbere de efterfølgende prisfald.

Fredag den 13. er også for bilmarkedet en skæbnesvanger dato. Det var dagen, hvor amerikanske Tesla satte markedet i brand med et pludseligt prishug på over 30 procent, som gjorde en Tesla Model 3 og Y op til 100.000 kroner billigere. Dermed blev spillepladen for salg af elbiler ændret for altid. En af konsekvenserne blev, at Tesla Model Y med afstand blev den bedst sælgende bil – ikke kun i Danmark men også globalt.

Onlineportalen og IT-virksomheden AutoUncle har analyseret sig frem til, hvordan prisfaldet påvirkede markedet og prisrettelserne frem til i dag. Data stammer fra AutoUncles egen database samt Bilbasens Bilinfo-system og dækker således over 90 procent af forhandlerne og transaktionrne, oplyser AutoUncle.

- Vores tal viser, at forhandlerne i dag er betydeligt bedre til at rette sig ind efter den dynamiske prissætning, der i dag er den nye normal, når et gælder priserne på brugte biler. Men det har været dyre lærepenge for mange, men det er alligevel positivt, hvor hurtige og dygtige, forhandlerne har været til at omstille sig, siger Mads Nørgaard Lauridsen, der er Head of Marketing hos AutoUncle.

Tallene fra AutoUncle viser, at det tog brugtvognsmarkedet syv måneder at indprise Teslas første markante prisfald i januar 2023. Det var således først i august 2023, at brugtprisindekset for elbiler kom på niveau med Teslas prisfald. Men ved de Teslas efterfølgende prisdyk i februar og maj i år har det kun taget forhandlerne mellem en og to måneder at holde trit.

- Det tyder på, at forhandlerne har fået strømlinet deres forretning og er i stand til at agere hurtigt. Det nuværende marked virker derfor mere dynamisk, og de dage, hvor brugtvognsprisen på visse elbilmodeller oversteg nyprisen på grund af lange leveringstider, er for længst forbi. Man skal også huske på, at i de gode gamle dage, var prisudsving ganske sjældne og stort set kun skete i forbindelse med afgiftsnedsættelser, siger Mads Nørgaard Lauridsen og fortsætter:

- Det konstant faldende prisindeks sammenholdt med de stigende renter er jo et glimrende incitament for forhandlerne om at få de indkøbte brugte biler solgt i en fart – de bør i hvert fald ikke stå til salg i mere end 30 dage.

Glohedt marked

Markedet for salg af brugte elbiler har aldrig været mere glohedt end det har været de seneste måneder, hvor der er sat den ene rekord efter den anden. Således viste tal fra Bilbasen, at det totale antal transaktioner på brugtbilmarkedet i maj var på 55.095 enheder, og alene for elbilerne blev der handlet 7.960 stk. Det var fjerde måned i træk med et rekordhøjt antal solgte elbiler.

- Det er jo ganske positivt. Det hører dog med til historien, at køberne af de brugte elbiler som regel også har en byttebil, de gerne vil af med. Derfor gælder det for en forhandler om at være skarp på den pris, man tilbyder, hvis ikke kunde skal handle et andet sted, siger Mads Nørgaard Lauridsen og fortsætter:

- Og her der det værd at bemærke, at avancen på at sælge brugte biler har været i frit fald de senere år. Tidligere var det ikke unormalt med en avance på omkring de 30.000 for en nye brugtbil. I dag kan den nemt være nede på mellem 10-15.000 kroner.

Som forklaring på den lavere avance skyldes ifølge Mads Nørgaard Lauridsen flere faktorer:

- Flere nyvognsforhandlere fik for alvor øjnene op for brugthandel i forbindelse med forsyningskrisen i forlængelse af corona-epidemien. Dertil kommer, at stribevis af forhandlere er stoppet med at være nyvognsforhandlere og derfor har kastet sig over brugt salg. Endelig er det indlysende at et marked i vækst tiltrækker flere aktører.

Dertil kommer, at det danske marked opfører sig anderledes end store dele af de øvrige europæiske lande, hvor interessen for elbiler er vigende. Det har medført et stort udbud af elbiler, hvor Danmark er et af de helt store aftagerlande.

Historisk enestående

Mads Nørgaard Lauridsen finder det historisk enestående, den måde Tesla med et greb formåede at sætte hele markedet i brand.

- Jeg tror ingen andre mærker hverken ville have haft råd eller lyst til at sætte priserne så kraftigt ned, som Tesla gjorde i januar 2023 – og i øvrigt flere gange efterfølgende. Men jeg tror, at Tesla har nået bunden af, hvad de kan tjene på at sælge nye biler. Men Teslas træk var også uhyre kynisk og efterlod deres eksisterende kunder på perronen med massive tab på den bil, de havde stående i garagen. Til gengæld havde Tesla ingen forhandlere at tage hensyn til og føler næppe det store ansvar over for brugtvognsforhandlerne, som har måttet indkassere tab i millionklassen, siger Mads Nørgaard Lauridsen.

Selvom Mads Nørgaard Lauridsen ikke mener, at der er nye, store prisfald i vente fra Teslas side, kan der vare faresignaler for nogle forhandlere.

- Der er god grund til bekymring hos de fleste forhandlere, hvis varelageret er fyldt med elbiler, da der er en overvejende sandsynlighed for at de nye Tesla priser vil medføre yderligere prisfald for hele brugtvognsmarkedet. Det er dog usikkert, om vi denne gang vil se en direkte sammenhæng mellem Teslas nye priser og brugtvognspriserne. En medvirkende årsag til en mere positiv udvikling er, at brugtvognsmarkedet for elbiler allerede er faldet med over 30 procentpoint siden toppen i 2022, hvilket skete inden Teslas seneste prisjustering.

Ifølge Mads Lauridsen kan det tolkes som, at brugtvognspriserne har taget en del af sorgerne på forskud, stærkt hjulpet af andre bilmærkers aggressive prisstrategi, hvor Skoda satte priserne markant ned Enyaq iV i januar.

- På den anden side kan man argumentere for, at priserne endnu ikke har nået bunden, da det markante fald i gennemsnitsprisen også skyldes, at der er kommet flere billige elbiler på markedet, hvilket kunstigt har sænket den generelle markedsprisen, siger han.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093