23948sdkhjf

Pengemangel kan sende dansk Nimbus-genstart til udlandet

Sidste udvej i kapitaljagt vil være at finde en udenlandsk investor, og det kan koste danske arbejdspladser til det genskabte danske klenodie på el, lyder det fra Nimbus Motorcycles.

Mange vil krumme tæer, hvis det folkekære, gamle danske Nimbus i ny fortolkning på el risikerer at rykke til udlandet.

Men det kan blive konsekvensen, hvis Nimbus Motorcycles A/S ikke finder danske investorer til driftsstart, der er sat til i år, skriver mobilitywatch.dk.

Hos danske Nimbus, der satser på elcykler og elmotorcykler, mangler man kapital til at starte produktionen op, og det har vist sig at være en svær jagt, fortæller selskabets adm. direktør og stifter, Claus Støvlbæk Clausen.

Selskabet har hentet 11,5 mio. kr. i form af folkeaktier i etableringsfasen fra 2020 til midten af 2024. Nu er der imidlertid behov for yderligere kapital til at få sat produktionen af selskabets elcykel og elmotorcykel i gang.

Flere pengeinstitutter har sagt, at når I kommer til driften, så er vi klar. Men når vi nu besøger dem igen, så siger de; få nu lige gang i salget og vis, hvad I kan Claus Støvlbæk Clausen, direktør, Nimbus Motorcycles A/S

Derfor har Nimbus været ude at banke på hos både den statslige investeringsfond, EIFO, og diverse pengeinstitutter, men indtil videre uden held.

- Flere pengeinstitutter har sagt, at når I kommer til driften, så er vi klar. Men når vi nu besøger dem igen, så siger de; få nu lige gang i salget og vis, hvad I kan. Men hvis ikke vi kan få noget driftskapital, så kan vi risikere at lukke butikken, men det vil vi jo ikke, siger Claus Støvlbæk Clausen til nyhedssitet.

2,8 mio. er ikke nok

Nimbus-brandet blev genstartet under Claus Støvlbæk Clausens ledelse tilbage i 2021, der har fået rettighederne fra selskabet Nilfisk, der oprindeligt stod bag motorcyklerne, som så dagens lys i 1919.

Den nye produktion skal foregå i Thisted hos AB Aluminium, og stort set alle komponenterne kommer fra danske producenter, bortset fra drivlinjen fra italienske Energica, fortæller direktøren. Der er således potentielt en del danske arbejdspladser i Nimbus-projektet, og netop af den grund ser direktøren det som essentielt, at finansieringen også kommer fra danskere.

Siden generalforsamlingen i Nimbus Motorcycles 1. juni har otte af selskabets investorer meldt sig på banen med 2,8 mio. kr., der er er nok til at komme i gang med produktionen af Nimbus elcyklen til august. Men selskabet skal bruge yderligere 3-4 mio. kr. og helst fem næste år til motorcyklen.

Claus Støvlbæk Clausen understreger, at hvis kapitalen ikke findes i Danmark, kan en udenlandsk investor blive absolut sidste udvej for selskabet, med fare for, at produktionen rykker til udlandet.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063