23948sdkhjf

LEDER: ESG-krav kryber nedad

DER SKAL I bogstaveligste forstand svares på flere end 1.000 spørgsmål, når en virksomhed skal rapportere om ESG, der dækker over miljøbelastning og sociale- og ledelsesmæssige forhold i virksomheden. Heldigvis kan de mange spørgsmål koges væsentligt ned via gode online-værktøjer. Og indtil videre er det da også kun større virksomheder med flere end 250 medarbejdere, der bliver mødt med et decideret krav om ESG-rapportering fra myndighederne.

MEN SELV FOR mindre virksomheder, kan det være en god idé, at få taget hul på ESG-rapporteringen nu. For står man pludselig overfor en kunde, der stiller krav om, at man som mindre værksted eller bilforhandler kan redegøre for miljøbelastning og ledelsesmæssige dispositioner, så er det en fordel at være foran bolden. Ellers kan det i værste fald koste en stor kunde. Og det vil som minimum kræve nogle lange aftener på kontoret, hvis man med kort varsel skal efterleve en kundes ønske om ESG-rapportering.

DER FINDES FLERE forskellige værktøjer, som man enten via sin brancheforening eller via eksterne konsulenter kan få fat i, og som letter arbejdet med den ellers omfattende rapportering. Ifølge Autobranchen Danmark kan ESG-rapporteringen i en mindre virksomhed klares på 12-15 timer, hvis det gøres effektivt. Det er jo overkommenligt, selv om man hellere vil bruge tiden på at sælge eller reparere biler.

SOM MAN KAN læse om i denne udgave af Motor-magasinet, så kan den omfattende afrapportering også føre noget godt med sig. For man bliver tvunget til at gå alle hjørner af sin forretning igennem. Og her opdager man måske arbejdsprocesser, som kan optimeres og dermed føres til en forbedret indtjening.

DER ER INGEN tvivl om, at ESG-kravene i de kommende år vil krybe fra de store virksomheder og længere ned i fødekæden. Enten via direkte krav fra myndighederne. Men mest sandsynligt gennem krav fra enten kunder, leverandører eller sin bank. Så man kan lige så godt være klar.

Det er en fordel at være foran bolden. Ellers kan det i værste fald koste en stor kunde

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125