Ligesom til fossilbiler er der forskel på olie til A/C-anlæg med forskellig viskositet og egenskaber. Så det gælder om at være varsom og holde tungen lige i munden som mekaniker, især ved servicering af elbiler med varmepumper.
Det er kølemidlet i A/C-systemet, der er afgørende for, hvilken olie man skal bruge. Det gamle system kølemiddel hedder 1...
Elbilers varmepumper og køleanlæg stiller store krav: Olien kan blive dårlig på en time
Olien på et køleanlæg til elbiler kan blive dårlig inden for en time, hvis A/C-anlægget ikke fungerer optimalt, og medføre dyre reparationer. Nissens giver her en række råd, der indbefatter et simpelt skueglas.
![](https://image.nordjyske.dk/users/nordjyske/images/107716990.jpg?t%5Bstrip%5D=true&t%5Bcrop%5D%5Bwidth%5D=1095&t%5Bcrop%5D%5Bheight%5D=697&t%5Bcrop%5D%5Bx%5D=0&t%5Bcrop%5D%5By%5D=1&t%5Bresize%5D%5Bwidth%5D=660&t%5Bresize%5D%5Bheight%5D=420&accessToken=1cc3f13dd20457efc1eb435eab439a7e76cdc7601061d9ca52e8c0740b23af98)
Med et skueglas kan mekanikeren konstatere med sit blotte øje - og viden - om kølevæsken og olien i AC-systemet er ok eller ødelagt. Foto: Nissens
Vil du have det hele med?
Prøv 30 dage for 0 kr.
Ingen binding eller kortoplysninger påkrævet.
Prøv nu
Køb et abonnement
Udforsk vores abonnementer, og vælg den løsning, der matcher dine behov.
Vælg dit abonnement