Ligesom til fossilbiler er der forskel på olie til A/C-anlæg med forskellig viskositet og egenskaber. Så det gælder om at være varsom og holde tungen lige i munden som mekaniker, især ved servicering af elbiler med varmepumper.
Det er kølemidlet i A/C-systemet, der er afgørende for, hvilken olie man skal bruge. Det gamle system kølemiddel hedder 1...
Elbilers varmepumper og køleanlæg stiller store krav: Olien kan blive dårlig på en time
Olien på et køleanlæg til elbiler kan blive dårlig inden for en time, hvis A/C-anlægget ikke fungerer optimalt, og medføre dyre reparationer. Nissens giver her en række råd, der indbefatter et simpelt skueglas.
Med et skueglas kan mekanikeren konstatere med sit blotte øje - og viden - om kølevæsken og olien i AC-systemet er ok eller ødelagt. Foto: Nissens
Vil du have det hele med?
Prøv 30 dage for 0 kr.
Ingen binding eller kortoplysninger påkrævet.
Prøv nu
Køb et abonnement
Udforsk vores abonnementer, og vælg den løsning, der matcher dine behov.
Vælg dit abonnement