23948sdkhjf

Forhandlerkæde leverer stort overskud efter rekordsalg af elbiler

I et udfordrende marked leverer forhandlerkæden Bayern AutoGroup i 2023 et overskud på 60 mio. kr. før skat. Et rekordsalg af nye elbiler, vækst på eftermarkedet og en lukrativ "bytte-handel" med tyske filialer er nogle af årsagerne til resultatet

De jyske og fynske BMW-købere har for alvor taget elbilen til sig. Hele 83 procent af de nye BMW'er der blev solgt fra en af Bayern AutoGroups seks filialer i 2023 var elbiler. Den massive vækst i salget af elbiler er en af forklaringerne på, at Bayern AutoGroup kommer hjem med et overskud på 60 mio. kr. før skat i et marked, som var en stor udfordring for hele branchen.

- Vi ser det som et stærkt resultat i det marked, som vi oplevede i 2023, siger adm. direktør for Bayern AutoGroup, Søren Vinderslev.

En af forklaringerne på, at Bayern AutoGroup klarede sig godt i et marked med store prisfald er, at forhandlerkæden har solgt rekordmange elbiler.

- Salget af elbiler steg med 100% i forhold til året før. Elbilerne udgjorde 83 procent af salget af nye BMW’er i 2023, forklarer Søren Vinderslev som mener, at BMW's modelprogram er en af forklaringerne på, at BMW-køberne i den grad har kastet sig over elbilerne.

Vi har kunnet sælge brugte benzin- og dieselbiler til afdelingerne i Tyskland, hvor der fortsat er efterspørgsel efter de biler. Og så har vi købt elbiler til vores danske butikker fra de tyske afdelinger Søren Vinderslev, adm. direktør for Bayern AutoGroup

Special-team til brugt-handel

Men rekordsalget af elbiler er ikke den eneste forklaring på det tilfredsstillende overskud. For i et 2023 hvor priserne på både nye og brugte biler raslede ned, viste en strategisk beslutning fra 2022 at være afgørende vigtig.

- Vi traf et strategisk valg om at professionalisere vores brugtvognskoncept yderligere. Vi har haft et specialiseret team, som har stået for indkøb og prissætning. Og de har truffet de rigtige beslutninger hurtigt, da markedet skiftede fra et pull-marked til et push-marked, forklarer direktøren for forhandlerkæden om det team, der har været en af nøglerne til, at også brugtvognssalget klarede sig fornuftigt trods de store prisfald.

Bayern AutoGroup har i 2023 draget nytte af, at ejeren Nic. Christiansen Gruppen opkøbte den tyske BMW-forhandlerkæde May & Olde. For det har givet Bayern AutoGroup og May & Olde mulighed for at flytte bilerne derhen, hvor efterspørgslen var. Og her har Danmark og Tyskland i 2023 været diametrale modsætninger.

- Vi har kunnet sælge brugte benzin- og dieselbiler til afdelingerne i Tyskland, hvor der fortsat er efterspørgsel efter de biler. Og så har vi købt elbiler til vores danske butikker fra de tyske afdelinger – primært 1-3 år gamle BMW’er, forklarer Søren Vinderslev om den lukrative handel på tværs af grænsen.

Udover May & Oldes tyske filialer, har Bayern AutoGroup også købt biler via et stort netværk i hele Europa. Og her var der i løbet af 2023 mulighed for at gøre nogle gode handler.

- Der har været muligheder for at gøre nogle gode indkøb. Vi fik købt flere brugte biler på rigtig gunstige vilkår, forklarer Søren Vinderslev om de muligheder, som 2023 bød på.

Vækst på eftermarkedet

Et andet område som har bidraget til bundlinjen på 60 mio. kr. er et øget fokus på eftermarkedet, hvor Bayern AutoGroup ifølge direktøren har haft en øget omsætning.

I takt med at salget af elbilerne et steget voldsomt, har BMW-forhandlerkæden også fået et større fokus på at kunne servicere og reparere elbiler på værksteder i de seks filialer i Jylland og på Fyn.

- Vi har investeret i en opgradering af faciliteterne på værkstedet til elbiler. Og så har vi i høj grad sendt vores mekanikere og teknikere på højvoltsuddannelse, fortæller Søren Vinderslev. Han forventer, at elbiler også vil udgøre en meget så stor andel af brugtvognssalget hen mod slutningen af 2024 og frem. Derfor ser han også elbilerne fylde betydeligt mere på værkstedet i de kommende år.

Direktøren forventer, at der i 2024 også vil være tale om et push-marked, hvor udbuddet af biler er stort. Men her efter første kvartal, ser han positivt på 2024.

- Jeg er fortrøstningsfuld i forhold til 2024. Salget ligger lige nu foran salget på samme tid i 2023 og vi ser en stabilisering af brugtvognsmarkedet, lyder det fra Søren Vinderslev.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078