Året der kommer: Stor eksport og import af biler over grænsen i 2024
Det er naturligt, at jeg holder tæt øje med den markedsudvikling, der er på motorområdet i og med, at jeg står i spidsen for en styrelse, hvis primære opgaver er beregning af motorafgifter og administration af nummerplader.
Og når jeg kigger i krystalkuglen på, hvordan motorområdet vil udvikle sig næste år, så springer flere ting i øjnene. Nøgleordene er import, eksport, elbiler og leasing.
Antallet af køretøjer, der eksporteres ud af Danmark, har været støt stigende i hele 2023. Motorstyrelsen forventer, at tallet lander på 30.000 eksportkøretøjer lige omkring nytår, og jeg tror, at tendensen vil fortsætte i det nye år.
Årsagerne kan være mange, men en af dem er formentlig, at dieselbilerne taber popularitet i Danmark og derfor føres ud af landet, mens elbilerne nyder stor fremgang.
Da opgaven med at udbetale eksportgodtgørelse (returneret registreringsafgift) varetages 100% af Motorstyrelsen, har vi naturligvis mærket stigningen i form af flere sager.
Men i 2023 har vi formået at effektivisere vores sagsbehandling på eksportområdet. Vi bruger færre timer og minutter pr. sag, samtidig med, at antallet af eksportsager som sagt er steget.
Stor brugt-import af elbiler
Når jeg vender blikket mod importen af brugte køretøjer, så forventer jeg, at importen vil holde momentum på omkring 62.000 køretøjer pr. år, når 2023 er omme. Det er cirka det samme niveau som året før.
Zoomer vi ind på den elektrificerede del af importen, er der kommet endnu mere fart på udbredelsen af elbiler. Mange kører allerede rundt i en elbil, og er vi ikke selv på ”elvognen” endnu, lægger vi mærke til mange flere elbiler i gadebilledet.
De seneste tal bekræfter i høj grad, hvad vi oplever. I 2019 var blot 0,8 procent af de brugte, importerede køretøjer på el. I 2023 var tallet vokset til hele 41 procent.
De seneste tal bekræfter i høj grad, hvad vi oplever. I 2019 var blot 0,8 procent af de brugte, importerede køretøjer på el. I 2023 var tallet vokset til hele 41 procent Jørgen Rasmussen, direktør for Motorstyrelsen
Det er en meget markant udvikling, som på længere sigt kan få betydning for afgiftsprovenuet til staten, fordi de billigste elbiler ikke betaler registreringsafgift. Fremtiden vil vise, om nye og måske billigere elbiler vil fortrænge diesel- og benzinbiler helt fra bilparken. Som det ser ud lige nu, så er svaret ja, men ingen ved, hvor hurtigt det vil gå.
Leasing vinder frem
Rigtig mange bilister vælger at lease deres bil frem for at købe den, og den tendens gætter jeg på vil holde langt ind i 2024. Det kan være en fornuftig løsning for mange almindelige danskere at lease, men desværre har vi også set, at kriminelle bander anvender lyssky leasingselskaber til blandt andet hvidvask af penge.
Derfor forventer jeg, at der i det kommende år iværksættes en licensordning for leasingselskaber, der beskæftiger sig med motorkøretøjer, hvilket der tegner sig et politisk flertal for.
Motorstyrelsen fortsætter i 2024 arbejdet med at værdifastsætte og afgiftsberigtige køretøjer indenfor import, eksport og leasing. Målet er naturligvis at sørge for, at alle borgere og virksomheder betaler, hvad de skal, hverken mere eller mindre.
I forhold til dem, der har til hensigt at bryde reglerne, er vi fortsat klar med kontroller på vejene og i virksomhederne.
De fleste borgere og virksomheder vil dog heldigvis gerne følge reglerne, men behøver hjælp hertil. Her er vi parate med vejledning – også i 2024.
Artiklen er en del af temaet ÅRET DER KOMMER 2024.