23948sdkhjf

Året der kommer 2024: Endnu et år med store beslutninger

Bilbranchen har talt om nye bilproducenter, elektrificering og digitalisering i årevis. Alligevel virker det voldsomt, når vi står midt i orkanens øje, mener Thomas Møller Sørensen, direktør i DI Bilbranchen

På min PC har jeg et dokument, der er min egen lille skuffeliste over opkøb og fusioner i branchen. Hver gang jeg hører eller læser om opkøb i og omkring vores medlemskreds, noterer jeg det. I 2022 talte jeg i alt tre opkøb, i 2023 registrerede jeg 27. Listen er selvfølgelig ikke præcis eller udtømmende, men tendensen er klar: Branchens virksomheder er i fuld gang med at konsolidere sig for at ruste sig til en fremtid med hårdere konkurrence, lavere avancer og teknologisk usikkerhed.

Vi har i branchen talt om denne udvikling i årevis. I pressen og på utallige medlemsmøder har vi drøftet, hvordan nye bilproducenter, elektrificering og digitalisering vil ændre vores branche radikalt med færre og større spillere til følge. Alligevel føles det voldsomt at stå midt i det. Og hvorfor egentlig det? Hvorfor kan vi ikke ”bare” træffe de nødvendige beslutninger, når vi nu har kendt til forandringerne i mange år?

Mere komplekst

Måske fordi, kompleksiteten er blevet mangedoblet i de senere år. Det startede med corona i 2020. Senere fulgte krigen i Ukraine. Begge begivenheder mindede branchen om, hvordan ikke-fungerende forsyningskæder på få uger kan vende op og ned på markedet for både nye og brugte biler. Bilindustriens globale værdikæder, og dermed geopolitik, er nu også blevet et aspekt, branchen i stigende grad skal forholde sig til, når der skal træffes strategiske beslutninger. Samtidig er kunstig intelligens dukket op som en joker og en række forhold, vi troede var bag os, er vendt tilbage: Inflation, stigende renter og svingende energipriser.

Virksomheder i hele bilindustrien stiller nu mere fundamentale spørgsmål til deres forretningsmodel. For bilproducenterne er det spørgsmål om satsning på bestemte drivliner, valg eller fravalg af markeder, eventuelle fusionspartnere og, set med danske øjne nok så interessant, hvilke distributionsmodeller, de vil satse på. Vil de have fabriks- eller privatejede importører? Vil de have agenter eller forhandlere? Og er det de samme, der skal servicere og reparere bilerne?

Denne usikkerhed forplanter sig ned gennem hele værdikæden og ud til de danske forhandlere. Mange både større og mindre forhandlere er derfor i tvivl om deres forretningsmodel i denne tid. Som et medlem sagde til mig, havde han det som om, han lægger kabale, men mangler ti kort.

Store beslutninger

Det næste år bliver derfor endnu et år med store spørgsmål for mange forhandlere af nye biler: Bliver de overhovedet tilbudt en ny kontrakt? Er det tid til at købe, sælge, indgå i ny ejerkreds, skifte forretningsområde eller helt afvikle virksomheden? Og de store spørgsmål har store konsekvenser. Fusioner og opkøb er ikke bare tal, der bliver lagt sammen i Excel-ark. Det er ofte livsværk med flere generationers arbejde, forankring i lokalsamfund, kollegiale relationer og fortællinger, der enten helt forvinder eller skal finde sig til rette i en ny struktur.

Fusioner og opkøb er ikke bare tal, der bliver lagt sammen i Excel-ark. Det er ofte livsværk med flere generationers arbejde Thomas Møller Sørensen, direktør i DI Bilbranchen

Det er med bevidsthed om og respekt for dette, vi i DI Bilbranchen går ind i det nye år. Vi vil også fremadrettet hjælpe vore medlemmer med at træffe de rigtige beslutninger i en usikker tid ved i det daglige at give juridisk rådgivning, inspirere til forretningsudvikling og politisk arbejde for de bedst mulige forretningsvilkår.

Hold hovedet koldt og spænd sikkerhedsselen, der bliver rigeligt at tage stilling til i det nye år. Jeg ønsker alle medlemmer og samarbejdspartnere et godt og lykkebringende 2024.

Artiklen er en del af temaet ÅRET DER KOMMER 2024.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.172