Overraskende forsøg: Her fik vi mest for annoncekronerne
En mavefornemmelse ledte til et forsøg, hvor bilhuset Cronevoss Autotrading og Leasing for en periode kun brugte salgsportalen biltorvet.dk. Det store spørgsmål var: Hvad betyder det for leads og salg af biler? Læs, hvordan det gik her.
Hvor får vi mest for pengene?
Det spørgsmål stiller Thomas Voss, direktør og medstifter af Cronevoss Autotrading og Leasing i Odense sig selv hele tiden. Som nystartet brugtvognsforhandler med leasing som speciale, er budgetterne små, især i denne Corona-tid.
“Vi er jo ikke verdens største bilhandel endnu, derfor har vi ikke noget millionbudget til marketing,” forklarer Thomas Voss, der syntes annoncering af biler er blevet lige vel dyrt.
“Alle snakker om, at det er dyrt, endda i en grad så nogle mener, bilforhandlere burde stå sammen og lave deres egen bilportal. Men det er jo netop, hvad biltorvet.dk er, så det er jo bare at støtte op om det,” opfordrer Thomas Voss, der satte handling til ordene.
Derfor prøvede de konceptet, og i 14 dage i december lukkede Cronevoss ned for alt andet end biltorvet.dk og Facebook.
Derefter kørte de 14 dage på samme måde med en konkurrerende portal.
“Den anden portal er væsentligt dyrere end biltorvet.dk, men var det så også meget bedre? Vores forsøg viste, at Biltorvet faktisk performede bedre,” fortæller Thomas Voss, der dermed fik sin mavefornemmelse bekræftet.
“Den dyre løsning gav ingen leads eller klik videre til vores hjemmeside, mens Biltorvet gav ni leads og fire klik videre. Det er jo ikke store tal, men også antal detaljevisninger på bilannoncer lå 25 procent højere på Biltorvet,” oplevede Thomas Voss.
Vil gentage forsøget til foråret
“Vi er bange for at give slip, og måske gå glip af nogle salg til konkurrenterne. Der er jo ikke noget galt med produktet som sådan, det er bare ret dyrt og spørgsmålet er, om vi får nok værdi for pengene,” undrer Thomas Voss sig, der dog også peger på, at december var en lidt stille måned og derfor svær at drage en klar konklusion på. Derfor prøver de forsøget igen til foråret, hvor der er mere gang i bilsalget.
”Så får vi se, om det bliver en varig løsning,” lover Thomas, der også udnytter den gratis mulighed for at få bilannoncer fra biltorvet.dk automatisk på Facebook. To gange om ugen står Biltorvet for Facebook, og resten af tiden styrer de det selv.
“Vi er meget aktive på Facebook og får rigtigt meget trafik derfra, så jo, selvfølgelig bruger vi også servicen fra biltorvet.dk til det,” oplyser han.
Giftemålet med Biltorvet stopper dog ikke der. Firmaets hjemmeside er nemlig leveret af Auto IT, som er IT-firmaet bag Biltorvet.
”Vi valgte Auto IT, nu da vi i forvejen kendte til dem, men også på grund af konsulenten, som var en super hjælp og sparringspartner, da vi skulle starter vores bilhus op,” husker han, og nævner at det også betød noget, at Auto IT er ejet af 400 bilforhandlere i forening.
”Vi kan godt lide at bruge bilforhandlernes egen leverandør af hjemmesider, og kan se rigtig mange fordele i vores hjemmeside og bilsalgsprogrammet AutoDesktop. Det er også Auto IT, der står bag her, og det betyder, at det hele kan snakke sammen og gør det nemt for os at oprette vores biler, lave slutsedler mv.,” oplever Thomas Voss.
Sælger kun biler, de selv vil køre i
Cronevoss havde ikke den nemmeste start, for tre uger efter, at de åbnede i 2020 ...
Læs om Cronevoss' udfordringer her.