23948sdkhjf
Del siden
Annonce

Elcyklen eller den her – vi kører Dacia Spring

Dacia har introduceret en elbil i en prisklasse, hvor de fleste danskere kan være med. Spring vil være billigst, og er ærlig omkring det - men er den virkelig det bedste valg, hvis du vil have en elbil til 130.000 kroner?

Dacia melder sig på banen blandt de utallige bilproducenter, som ruller elbiler ud, men rumænerne skiller sig ud fra mængden – de er nemlig ikke bange for at være billigst. Vi kører den firepersoners elbil med en rækkevidde på 230 kilometer og komfort som en elcykel.

Trods de fine solskinsbilleder, du ser, vælter regnen ned, da vi skal teste Dacias første elbil. Spring hedder den, og på afstand ligner den en Duster, som har været igennem en kogevask. Bilen er 374 centimeter lang, så en smule længere end Twingo, men faktisk endnu smallere. Bilen er for øvrigt næsten identisk med den kinesiske elbil Renault City K-ZE, som igen er baseret på Renault Kwid, som jo ejer Dacia. Det er altså ikke en bil, som er udviklet til at tage dig med storm med komfortable køreegenskaber eller banebrydende teknologi.

Dacia Spring har et mål – at være billigst. Så glem alt om varmepumpe, og dørsiderne er lavet i så hårdt plast, at du frygter det splintrer. Selv gearvælgeren har ikke en park-funktion. I stedet må du skifte til neutral og så trække en gammeldags håndbremse. Det er heller ikke muligt at justere den regenerative effekt, når du løfter speederen. Du kan altså ikke vælge, om du vil opsamle meget energi, men må nøjes med relativt meget friløb.

I tørvejr
Selvom regnen virkelig hamrer ned, må vi konstatere, at Spring trods alt er tæt, og det er jo en kvalitet, vi motorjournalister har en tendens til at overse. Den kan også flytte sig under egen kraft. Og faktisk er den ikke helt så sløv, som man skulle tro. På papiret har den bare ...

Læs mere på Biltorvet her.

Biltorvet.dk
Skagensgade 1,1
2630 Taastrup
Høje-Taastrup Kommune
Danmark
CVR nummer: DK34576289

Kontaktperson

Send til en kollega

0.047