23948sdkhjf
Del siden
Annonce

Toyota GR Supra 2,0 – Det er ikke størrelsen, men gørelsen

258 hestekræfter og en balance som en balletdanser bringer Toyota Supra tættere på himlen. Og til trods for en bare 2-liters BMW-motor, er GR Supra 2,0 en af bedste sportsvogne til under én million kroner.

Der er sagt mange mindre pæne ting om, at Toyotas topmodel – den legendariske Supra – i dag er en BMW med Toyota-skilte. Og som det ikke skulle være nok, så har Toyota tilmed lanceret en firecylindret udgave – det går jo mod alt, hvad Supra står for. Men den diskussion bliver altså parkeret her. I stedet for skal vi kigge på, hvordan den ’lille’ Supra er at leve med til hverdag.

Først og fremmest antager de fleste folk, der ser bilen på gaden, at du må være en kendt DJ eller fodboldspiller, for Supra ligner virkelig en supersportsvogn. Den er lav, flad og aggressiv. Motorhjelmen er lang, som gemte den på et eksotisk kraftværk, og kabinen er lille og intim, så der kun lige er plads til dig og en russisk model. Sandheden er jo en anden, for motoren er præcis den samme motor, som du finder i en jordnær BMW 330i. Den 2-liters firecylindrede turbomotor yder 258 hestekræfter ved 5.000 o/min og 400 Nm ved 1.550 o/min. Altså ikke nødvendigvis en effekt, der på papiret vælter dig bagover. Men uanset hvor meget skrivebordsekspert man kan være bag sin computerskærm, så er oplevelsen en anden bag rattet, ude i virkeligheden.

Kør bil
De første 100 km/t rundes på 5,2 sekunder, og det vil sige, at bilen har et fartpotentiale, der rigeligt overgår alt, hvad du kan have brug for i vores lille kongerige. På november-fedtede landeveje skal du holde tungen lige i munden, for de 258 BMW-hyper er alle sammen hjemme, og når du kører i Sport-indstillingen, som både gør speeder og gearkasse mere aggressiv, affjedringen hårdere og ESP-systemet mere laissez faire, så får du overstyringer, så du faktisk selv skal køre bil. Og det er lige præcis det, GR Supra handler om.

På landevejen har den lille Supra nemlig en fordel i forhold til sin sekscylindrede storebror, som er 100 kilo tungere. Men det er ikke kun vægten i sig selv, det er også placeringen, for den kortere, lettere firecylindrede motor er skubbet tættere mod midten af bilen. Det giver en tæt-ved-perfekt vægtfordeling, og det kan man virkelig mærke på en bugtet vej, hvor grebet er dårligt. Supra 2,0 har en ekstremt fin balance og kontrol over sit chassis. Styretøjet er tungtvægtet og direkte, som var det lavet af ...

Læs mere på Biltorvet her.

Biltorvet.dk
Skagensgade 1,1
2630 Taastrup
Høje-Taastrup Kommune
Danmark
CVR nummer: DK34576289

Kontaktperson

Send til en kollega

0.047