23948sdkhjf
Del siden
Annonce

En oliesheik værdig – brugttest af Mercedes G-Klasse

Der findes ikke noget mere firkantet, maskulint eller tidløst end Mercedes G-Klasse. Men er firehjulstrækkeren lige så solid, som den ser ud? Vi finder alle svagheder ved den legendariske Geländewagen.

Hvad har danske værnepligtige og russiske gangsta-rappere tilfælles – de kan alle kalde Mercedes Geländewagen for deres firmabil. Da den blev introduceret i 1979, var den tænkt som et arbejdsredskab i stil med Land Rover og Jeep, men igennem de 40 års produktion er G-Klassen blevet et eftertragtet objekt, der med STORE BOGSTAVER viser, at du har succes. Måske derfor, den tiltaler rappere, men der skal være gang i pladesalget, hvis du skal have råd til en. Testbilen er fra 2014 og har kørt 127.000 kilometer. Den er til salg hos Dansk Turbo Teknik på Amager for 997.000 kroner.  

Motoren i testbilen er en 350 BlueTec, som betyder, at den har et AddBlue-system, der begrænser udslippet af skadelige NOx-partikler. Det er jo godt for resten af trafikken, men du er måske mere interesseret i at vide, at de 211 hestekræfter og 540 Nm fuldt er tilstrækkelige til at flytte den tunge bil afsted i et hæderligt tempo. I kombination med den 7-trins 7G-Tronic-automatgearkasse får du den flyderfornemmelse, som passer sig til en Mercedes i millionklassen, og fra din høje udkigsplads bag rattet, er det svært ikke at føle sig som kongen af København. Eller måske oliesheiken. For når du kigger på en G-Klasse med diesel-V6’eren, som har motorkoden OM 642, så skal du først og fremmest kigge efter olie. Der er to forskellige steder, den typisk spilder olie fra, og de er begge besværlige at komme til. Det forklarer Jacob Jepsen, der er indehaver af det uafhængige Mercedesværksted JTC i Greve.

Har du styr på olien?
Det mest almindelige læk kommer fra pakningerne ved oliekøleren. De koster bare 16 kroner stykket, men problemet er, at køleren sidder inde i v’et på motoren, og derfor skal man fjerne mange ting for at komme til. Og når man alligevel har alt væk, anbefaler Jacob Jepsen, at man samtidig skifter udstødningsmanifold. I alt er det en opgave til 12.000 kroner. Det kan dog også være pakdåsen, der sidder på bagsiden af motoren ind mod krumtappen. Igen koster selve pakdåsen nærmest ingenting, men man skal have motor og gearkasse adskilt for at kunne komme derind, og da olien løber i samme drænkanal som eventuel olie fra en utæt oliekøler, kan det være svært at finde frem til hvilken af de to syndere, der bærer skylden.  

En anden typisk fejl er utætte flammeskiver på indsprøjtningsdyserne. Og det opdager du nok, når du kører i bilen. Utætheden lader nemlig gas slippe ud, og det ryger så fra indsugningen til klimaanlægget ind i kabinen som en sødlig lugt. Hvor dyrt det er skifte en flammeskive afhænger meget af, hvor meget koks der er bygget op omkring dysen – hvis der er meget, kan ...

Læs mere på Biltorvet her.

 

Biltorvet.dk
Skagensgade 1,1
2630 Taastrup
Høje-Taastrup Kommune
Danmark
CVR nummer: DK34576289

Kontaktperson

Send til en kollega

0.046