23948sdkhjf
Del siden
Annonce

Grønt håb til håndværkerne – Ford Transit Custom PHEV

Ford har valgt den rigtige vej i stedet for den billige, da de skulle udvikle en pluginhybrid-version af den populære varebil Transit Custom. Der er op til 41 kilometer rækkevidde på strøm, men hverken lasteevnen eller pladsen i lastrummet lider.

Der findes to religioner blandt håndværkere. Der er dem, der tror på Volkswagen Transporter, og så er der dem, der tror på Ford Transit. Og dem, der tror på Transit Custom, ved, at Ford tænker på deres menighed og forstår, hvad man har brug for, når varebilen udgør det daglige kontor. Eksempelvis var det Ford, der var først med en lem fra lastrummet, som udnyttede pladsen under passagersædet i kabinen, så man kunne medbringe endnu længere emner. Og nu har de samme betænksomme ingeniører udviklet en grøn version af Transit Custom.

Det var måske nærliggende at forvente en fuldelektrisk version, som nogle af konkurrenterne kan byde på, men den vej har Ford altså ikke valgt. Og det er der et par grunde til. Et stort og tungt batteri påvirker nemlig de to mest centrale aspekter af en kassevogn – lasteevne og plads. Transit Custom PHEV har et 13,6 kWh stort batteri, som er nok til at give en rækkevidde på 41 kilometer, men det er altså ikke større, end at det kan placeres under gulvet i lastrummet, uden at stjæle noget af de i alt seks kvadratmeter. Samtidig er det heller ikke tungere end, at kombinationen af batteri, elmotor og benzinmotor til sammen vejer det samme som dieselmotoren og gearkasse. Derfor må Transit Custom PHEV stadig laste op til 1.080 kilo. Til gengæld må den ikke trække en trailer. 

Teknisk interessant
Transit Custom PHEV består altså den praktiske del af opgaven som sine mere almindelige søskende. Men gælder det samme så for den tekniske del – for den adskiller sig fra stort set alle andre biler på markedet. Transit Custom PHEV er nemlig ikke en almindelig pluginhybrid, hvor benzin- og elmotor er fælles om at trække bilen frem. Det er det, man normalt kalder for en parallel hybrid, hvor de to motorer kører parallelt med hinanden. I Transiten fungerer det modsat sådan, at det er elmotoren med 126 hestekræfter og 355 Nm, der trækker bilen. Fords anerkendte trecylindrede 1,0-liters motor anvendes udelukkende som en generator, der skaber strøm til elmotor og batteri. Teknisk betegner man denne type hybrider som serie hybrider, og mest kendt er nok BMW i3 REX, der brugte en motorcykelmotor til at give elbilen ekstra rækkevidde, men den er nu udgået af produktion.

Udfordringen er, at denne løsning er dyr og kompleks, men Ford har altså alligevel valgt denne løsning, fordi ...

Læs mere på Biltorvet her.

Biltorvet.dk
Skagensgade 1,1
2630 Taastrup
Høje-Taastrup Kommune
Danmark
CVR nummer: DK34576289

Kontaktperson

Send til en kollega

0.048