23948sdkhjf
Del siden
Annonce

En italiensk primadonna? Brugttest af Alfa Romeo Giulia

Vi ved godt, at Alfa Romeo Giulia er både smuk og velkørende, men er det selvmord at købe bilen brugt? Vi tager modellen under kærlig behandling og finder svaret på en af livets store mysterier – kan en italiensk bil være pålidelig?

Du skal have et hjerte sort som indersiden af en EGR-ventil, hvis du ikke har lyst til at knuselske Alfa Romeo Giulia efter en prøvetur. Modellen har det skarpeste styretøj på denne side af en supersportsvogn, og fronten har et design, der lader til at sige; do you feel lucky punk, well do you? Giulia er helt sin egen, men spørgsmålet er, om du kommer til at satse hele butikken for køreglæde og la dolce vita, eller om du ender med vigende hårpragt og tømte lommer.

En hurtig søgning på nettet viser flere skrækhistorier, hvoraf den værste nok er fra kollegerne på amerikanske Car & Driver. De havde en Alfa Romeo Quadrifoglio til langtidstest, og i løbet af 14 måneder var bilen ude af drift i 80 dage – det lover ikke godt. National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), en del af det amerikanske transportministerium, har haft tre alvorlige tilbagekald på Giulia. Software til Brake System Modulet (BSM) kan være skyld i, at man ikke kan frakoble den adaptive fartpilot. Den 2-liters motor kan fejltænde, og det kan føre til, at katalysatoren bliver overophedet, som så gør skade på de omkringsiddende ledninger og øger risikoen for ildebrand, og for at bilen går i stå. Der er også risiko for, at en klemme på en kølerslange kan rive hul på en bremseslange, så bremsevæske kan dryppe ned på udstødningsrøret, og det skaber risiko for ildebrand.

Vi har spurgt den danske Alfa Romeo-importør, om disse tre problemer har været kendt i Danmark, men de har ikke vendt tilbage inden deadline. I stedet har vi blandt andet talt med Alfa Romeo Klub Danmarks tidligere formand, som selv ejer en Giulia Veloce Q4, og han bekræfter, at hans bil har fået udskiftet et bremserør, og at han ellers er meget glad for sin bil. Det er måske ikke overraskende som tidligere formand af klubben, men han kender ikke til nogle alvorlige eller generelle problemer på Giulia.

Rød passion
Der er heller ikke nogen grund til at tro, at testbilen skulle byde på ubehagelige overraskelser, som den står her i sin flotte Alfa-røde farve. Testbilen er en 2,0 Turbo Super med 200 meget villige hestekræfter, er fra 2017 og har kørt 49.000 kilometer. Den står til salg hos Djarlo i Nærum for 299.900 kroner og føles fuldstændig stram og fast i kødet som en splinterny bil. Ingen steder er der tegn på knap 50.000 kilometer i kabinen, motoren trækker hårdere end de 200 heste antyder, og køreegenskaberne er præcis så præcise, som ...

Læs mere på Biltorvet her.

Biltorvet.dk
Skagensgade 1,1
2630 Taastrup
Høje-Taastrup Kommune
Danmark
CVR nummer: DK34576289

Kontaktperson

Send til en kollega

0.047