23948sdkhjf
Del siden
Annonce

Den vildeste killing - Jaguar XE P300 R-Dynamic S 4WD

Jaguars mindste sedan, XE, har til 2020 fået et facelift og topmodellen har motor med 300 hk, som også sidder i F-typen. Vi tog en tur i killingen med de fire store kløer for at opleve, hvordan den klarer sig i asfaltjunglen.

Den meget røde Jaguar XE starter med et dæmpet brøl for at signalere, at her er noget voldsomt under motorhjelmen. Det er der også. 300 hestekræfter og 400 Nm afleveret gennem et permanent firehjulstræk. Vi lader den stå i tomgang og varme op, mens vi fortæller lidt historiske fakta.

XE er Jaguars killing, den mindste sedanmodel, født i 2015. Den har nu fået et tiltrængt facelift til 2020. Nyt er større grill, smallere lygter og mere luksuriøs kabine. Den vilde motor bliver eneste benziner, du kan få i porteføljen i Danmark i fremtiden.

Mindste udgave bliver S R-Dynamic til 691.980 kroner. Dyreste udstyrstrim er HSE R-Dynamic til 817.980 kroner, mens allerbilligste XE er en 180 hk diesel til 618.980 kroner. Dieselmaskinen er den eneste anden variant, du kan få motoriseret din XE på.

Kun de dyre dur
Jaguar har nemlig lavet et vognbaneskift, så du nu kun kan få de dyreste af vognene. Fremover bliver der fnyst af alt under en halv million kroner.

Det er en koncernbeslutning ikke at devaluere Jaguars brand ved at jagte volumen for enhver pris, undskylder pressechef Søren Hyltoft, på vegne af Jaguar. Men strategien er også skubbet frem af EU’s komplicerede lovgivning om udledningen af CO2. Hvis man ikke sælger så mange biler – under én million – må bilfabrikken samlet set udlede mere CO2 per bil, de sælger. Det giver mulighed for at give andre bilmærker baghjul, eksempelvis med fuldfede V8’ere i F-Type.

Med til historien hører også, at fabrikken ikke længere giver tilskud til Jaguar i Danmark, og derfor vil bilerne i Danmark alt andet lige blive dyrere og mindre konkurrencedygtige. Tilskuddet gives i stedet til søstermærket Land Rovere, specielt den nye Evoque.

Stramt
Vores benzinfætter er varmet nok op, så vi triller ud på vejen og ligger med det samme mærke til, at undervognen er temmelig fast, mens rattet også er det. Forstået på den måde, at ratjusteringen er lidt specielt – det kræver et ret kraftigt vrid på en drejeknap, for at mekanikken slipper og du kan justere på ratindstillingen.

Sæderne er også faste og støtter fint, men morfar ville nok foretrække dem lidt blødere. Den ret så faste undervogn er derimod et lille mesterværk, der får vognen til at føles ...

Læs mere på Biltorvet her.

Biltorvet.dk
Skagensgade 1,1
2630 Taastrup
Høje-Taastrup Kommune
Danmark
CVR nummer: DK34576289

Kontaktperson

Send til en kollega

0.047