23948sdkhjf
Del siden
Annonce

Alle snakker om "retten" til data...

Kampen om data er i fuld gang - alle har en mening.

Man kan næsten dagligt læse artikler omhandlende data fra autobranchen, og alliancer der aktivt skal arbejde for at de "store" bilfabrikker åbner op for data, til den frie del af branchen.

Spørgsmålet kan stilles om hvad nytter det at alle snakker om "retten" til data - hvis dem der skal bruge dem: mekanikere ikke er klar til digitale løsninger, store dele af autobrachen både i de autoriseret og frie værksteder, har udfordringer med den del af digitalisering der i dag er i autobranchen. 

I 2006 kom Mazda med en "digital" servicebog, i dag har 16 bilmærker fordelt over forskellige europæiske lande forskellige "digitale" servicebøger løsninger - kun 3 af disse giver bilejeren adgang til bilens service data. (analyse viser at siden 2016 er 45,3% af alle biler der er indregistreret på de danskeveje født med en "digital" servicebog - det er ikke fremtiden, men lige nu og her.

60% af alt arbejde hos en gennemsnits mekaniker er service arbejde - man kan vel godt sige at en servicebog er en del af autobranchens DNA - Hos Digital-Servicebook.com har vi siden 11/2015 udbudt en Digital Servicebog der kan bruges til samtlige bilmærker - uanset om den er født med en "digital" servicebog fra producenten eller en gammel papir servicebog, en løsning der er varemærkeregistreret i hele EU, et værktøj alle kan bruge, der nemt og effektivt sikrer mekanikere en fremtids sikret løsning - uanset om man er autoriseret eller et fritværksted.

Men selv om det nu er 3½ år siden løsningen på "servicebog" data blev lanceret - så er store dele af autobranchen stadig i tvivl om det der digitalisering og data er fremtiden - hvis mekanikeren der skal anvende data, og derved sikre bilejeren og bilen ikke er klar til data, så er kampen om data jo spild af tid.

Har man glemt forbrugeren? - det er vel dem der ejer bilen der bestemmer over bilensdata (lige som bilejeren bestemmer hvem der skal servicerer bilen) - at en bilproducent så har en "digital" servicebog ingen kan se noget I - eller om en bilproducent "ejer" data er vel ikke afgørende, hvis autobranchen ikke er klar til noget så simpelt som at sikre bilejeren bilens servicedata. 

Der findes jo også udbydere af de såkaldte "dongel" løsninger - bilejeren får placeret i bilens OBD stik, så værkstedet kan overvåge bilen for fejl - (men skal alle, så ikke også have adgang til disse data - hvis alle skal have adgang til bilproducentes data ?)

DATA er fremtiden, imens store dele af autobranchen slås om data, og rettet til dem, har vi valgt at udvikle løsninger der samler data til gavn for forbrugeren og autobranchen. 

Hos Digital-Servicebook.com mener vi at autobranchen bliver nød til at se på den verden vi lever i, fremfor at bruge kræfter på hvordan vi ønsker den kunne være - samarbejde er meget mere værdi end en kamp, kun med tabere!

  • Brug kræfter der hvor man har indflydelse (i sin egen butik, og brug de muligheder der er)
  • Lav samarbejde med dem der kan påvirke omverden. (så man kan passe sin butik og kunder)
  • Lad være med at spilde sin tid på de vilkår, man ikke kan gøre noget ved... (som feks. om 16 bilmærker har hver deres "digitale" servicebog) - eller om en bilproducent har adgang til data.

Dem der giver bilejeren fordel, og den service forbrugeren ønsker - er også dem der vinder kampen.

  • Hvorfor skulle en bilejer ønske at anvende et værksted, hvor de ikke sikre servicedata, så bilejeren ejer dem - det er jo bilejeren der skal dokumenterer service, ved garanti og salg?
  • Hvorfor skulle en bilejer vælge et værksted der ikke følger med udviklingen?
  • Hvorfor skulle et værksted ikke få adgang til data, - det er jo beskrevet i EU artikler helt tilbage fra 2002, hvad der er tekniske data, og hvad der skal stilles tilrådighed?
  • Hvorfor ikke anvende de løsninger der findes, og er udviklet - fremfor at gå i kamp?

Vi tror ikke den største udfordring i autobranchen er adgang til data - men at udfordringen er dem der skal anvende de data der stilles til rådighed.

Indlæg til debatten om bildata, fra Martin Jensen, direktør hos Digital-Servicebook.com

Digital Servicebook
Vordingborgvej 79
4700 Næstved
Næstved Kommune
Danmark
CVR nummer: DK36726350
P nummer: 1020358382

Send til en kollega

0.047