23948sdkhjf
Del siden
Annonce

Vi kører Europas bedste bil – Volvo XC40

Kompakt SUV, der bogstaveligt talt kører selv og så er den lige kåret til Europas bedste bil – der er kun enkelte hår i rødgrøden.

Lige når man stiger ind, eller rettere op i kabinen på XC40, er man bjergtaget af den kinesiskejede svenskers flotte interiør, som både er lækkert og enkelt, på den der skandinaviske måde med rene linjer og lækre materialer.

Der er indbygget skraldespand, noget af interiøret er genbrugsplast, og her er masser af aflæggerplads et hav af steder i kabinen. Den lille i barnestolen kan sparke med beskidte støvler på et rengøringsvenligt plaststykke bag forsædet, og sådan er bilen fyldt med hverdagsløsninger, der gør livet lettere.

Kabinen har næsten ingen knapper, for alt kan styres via den store skærm i midten, der er placeret lodret. Sæderne smyger sig om en, og man er på ingen måde i tvivl om, at noget er lykkes for en i livet, når man kører rundt i så lækkert et vogntøj. Smilet er stort. Lykken er lang. Alt er godt.

Følelse savnes
Testbilen er en D4, dvs. en firecylindret diesel med 190 hk, der er koblet til en ottetrins automatgearkasse og firehjulstræk. Motoren gør arbejdet, men lyder og føles uinspirerende og autogearkassen har aldrig hørt om begrebet sportsvogn. Det hjælper en hel del at sætte Volvoen i det dynamiske køreprogram – så reagerer gearkassen hurtigere på speederen og træder mere i karakter.

Testens D4 får du en nøglebrik til for 534.805 kroner. Billigste XC40 koster 414.985 kroner med en tre-cylindret benziner med 156 hk, der trækker mellem forhjulene gennem en seks-trins manuel gearkasse. 

Vil du have mere krudt, kan du fx vælge topmodellen T5 med 247 hk til 625.000 kroner, som biltorvet.dk anmeldte for kort tid siden.

Selvkørt er velkørt
Testversionen har stort set alt i udstyr. Blandt andet en såkaldt IntelliSafe Pro Pakke til 31.990 kroner med adaptiv fartpilot og Pilot Asssit, og den skal du have. For så kører bilen selv, stort set.

Pilot Assist holder nemlig bilen indenfor vejstriberne og føltes i starten overdrevent aggressiv i forhold til, hvordan den slags systemer normalt fungerer. Man skal virkelig tage hårdt fat i rattet for at overvinde den vej, vognen vil, og det er lige i midten af din kørebane. Det viste sig dog, at det er fordi, vi gør det helt forkert.

Sådan køres Pilot Assist i XC40 korrekt

Biltorvet.dk
Skagensgade 1,1
2630 Taastrup
Høje-Taastrup Kommune
Danmark
CVR nummer: DK34576289

Kontaktperson

Send til en kollega

0.062