23948sdkhjf

Fremtidens GT – på langtur i den 609 hk stærke Polestar 1

| Medlemsnyhed | Indrykket af Biltorvet.dk

Polestar 1 er en gudesmuk GT, grøn nok til det bedre borgerskab og hurtigere end de frække drenge tillader. Men fungerer den egentlig, hvis du vil på langtur til moderlandet? Vi kører ud og finder svaret.

Det er en af de dage, hvor den stålgrå himmel ikke kan beslutte sig for, om den skal bade verden i regn eller om slud er bedre. Det generer mig nu mindre end normalt, for turen går de 174 kilometer hjem fra den, i dag ikke helt så, charmerende ferieby Båstad i Sydsverige. To ting får mig særligt til at se frem til turen. Lige syd for Båstad rejser Hallandsåsen sig voldsomt og stolt, med mange små og bugtede landeveje. Og så har jeg nøglerne til den smukkeste svenske bil i årtier.

Rallymaskinen – derfor elsker vi Toyota GR Yaris

I p-kælderen under et hotel holder ’min’ Polestar 1, og jeg skal gerne indrømme, at jeg i dette øjeblik føler mig lidt mere som James Bond, end normalt. Det er udelukkende bilens skyld, for Polestar 1 er en 609 hestes pluginhybrid klædt i de mest elegante kulfiber-klæder. Som et afdæmpet, men meget dyrt jakkesæt fra Tiger Of Sweden.

Men designet er kun den ene side af historien. En 2,0-liters benzinmotor med både kompressor og turbo leverer i alt 309 hestekræfter til forhjulene. Baghjulene drives derimod af samme elmotor, som sidder i en Volvo XC90 T8, men her er der to af dem, og så er der i alt 232 hestekræfter og 480 Nm. I kombination med en generator på benzinmotoren, som vi kender det fra mildhybrider, er der i alt 609 hestekræfter og voldsomme 1.000 Nm.

’Nu styrer du dig’
Det gør Polestar 1, og ja det er vel egentlig ikke en overraskelse, svinehurtig. 100 km/t udraderes på 4,2 sekunder, men det er faktisk accelerationen over 100 km/t, der virkelig imponerer. Der findes ikke officielle data på mellemaccelerationer, men 110 km/t til ’nu styrer du dig!’ går hurtigere end de fleste familiebiler skal bruge på at runde de første 100 km/t. Du skal virkelig holde dig selv i ørerne for ikke at overskride fartgrænserne massivt. Faktisk kunne det her være den eneste bil i verden, hvor du måske kunne tale dig fra at have kørt 170 km/t; ”Jamen Hr. betjent, jeg skulle bare flette ind – det var altså virkelig ikke med vilje.” Og så måske alligevel ikke……

Vi kører Polestar 2 – er det på tide at sælge Teslaen?

På den måde er Polestar 1 en pudsig konstruktion. Selvom Polestar 1 bygges i Chengdu i Kina, er Volvo det fædrene ophav. Selvsamme Volvo, som har meldt ud, at alle Volvo’er skal begrænses til en topfart på 180 km/t, og som vil være klimaneutrale i 2030. At netop de bygger så svinehurtig en GT er lidt samme slags gåde, som at de altid politisk korrekte svenskere er verdens tredje mest våbenproducerende land i verden, målt på antal indbyggere.


Skriv kommentar

Medlemsnyhed

Indrykket af
Biltorvet.dk

Skagensgade 1,1
2630 Taastrup
Danmark
Biltorvet.dk

Billeder & videoer

Send til en kollega

0.094