23948sdkhjf

Rallymaskinen – derfor elsker vi Toyota GR Yaris

| Medlemsnyhed | Indrykket af Biltorvet.dk

Toyota GR Yaris er det tætteste, du kommer på en rallybil med fabriksgaranti - også selvom den har bare tre cylindre, ingen plads og en pris på næsten 600.000 kroner. Læs her, hvorfor vi elsker den.

Med en pris på næsten 600.000 kroner, bare tre cylindre og et ubrugeligt bagsæde lyder Toyota GR Yaris som idioti på fire hjul. Alligevel ender man med at falde pladask for den lille hidsigprop. For GR Yaris er det tætteste, du kommer en rallybil med fabriksgaranti.

Man kan med god grund beskylde Toyota for at være forrykte. De har lanceret en ny udgave af Yaris med en startpris på 499.990 kroner. Det er så en Yaris med kun tre døre og et bagsæde, som får selv en Guantanamo-fange til at snakke om menneskerettigheder. Pladsen er til grin – altså lige indtil du ser bagagerummet, som rummer bare 174 liter. Problemerne med pladsen blegner dog, når du finder ud af, at GR Yaris har bare tre cylindre!

Jep, GR Yaris er Toyotas bud på en rallybil til gaden – med tre cylindre. Det lyder fuldstændig galt, men lad os lige nørde motoren lidt, for der er nok at tage fat på. Motoren er nemlig verdens største trecylindrede benzinmotor, og samtidig den kraftigste. Men det er også verdens mindste og letteste 1,6-liters turbomotor. Ja, det lyder måske modstridende, men Toyotas ingeniører vurderede, at man kunne lave en let og kompakt motor med høj effekt ved at vælge tre cylindre.

Og effekt er der masser af – 261 hestekræfter ved 6.500 o/min. Momentet er på 360 Nm fra 3.000 til 4.600 o/min. Oversat til virkeligheden bag rattet, betyder det, at ...

Læs mere på Biltorvet her.


Skriv kommentar

Medlemsnyhed

Indrykket af
Biltorvet.dk

Skagensgade 1,1
2630 Taastrup
Danmark
Biltorvet.dk

Send til en kollega

0.093