23948sdkhjf

Overvåger bilproducenter forbrugerne uden deres viden❓

| Medlemsnyhed | Indrykket af Digital-servicebook

Bilbranchen står ved en skillevej - skal man tillade denne "systematisk overvågning?

Bilmærker som BMW, Ford, VW, Skoda, Jaguar, Landrover, Mazda, Seat, Mini, Smart, Mercedes, Hyundai, Audi osv. - har producentsejede servicebøger, hvor mekanikeren sender information tilbage til producenten - ofte uden at bilejeren har adgang til disse data ...

Producenten kan overvåge, hvor bilen serviceres, hvornår og hvad der udføres - og kan tilpasse tilbud og service til den bilejer, der ikke længere bruger producentens værksteder.

Denne "systematiske overvågning" gør at den frie konkurrence er død - mange mekanikere tror at man gør det rigtige, men fakta er at producenten får adgang til forbrugerens data - og kan via app fra producenten, tilbyde forbrugeren at finde nærmeste "producent" værksted, og gode tilbud.

Smart fundet på, eller udnyttelse af "uvidenhed"? 

Jeg bliver ked af det på bilbranchens vegne, når jeg læser at nogen frie værksteder "tror" at ved at anvende OE servicebøger gør man det rigtige for bilejeren - fakta er at man hjælper konkurrenten, siger CEO Martin Jensen fra Digital-Servicebook.com og tilføjer, jeg tror ikke på at der er et eneste frit værksted i verden, der kan sige at de har fået noget ud af at anvende og sende data til deres konkurrenter!

I "gamle dage" hvor man anvendte en papirbog, ringede man jo heller ikke ned til den lokale mærke forhandler og oplyste at en "af deres" kunder nu var skiftet over til det frie værksted!

Der er intet i EU lovgivningen der beskriver at en producents "online servicebog" skal anvendes - ej heller i nogen bilmærkers garantibestemmelser står dette beskrevet - det er et "spøgelse" som man smart har fundet på.

GDPR spørgsmålet, er denne "overvågning" lovlig?

Bilbranchen står ved en skillevej - skal man tillade denne "systematiske overvågning", eller skal man give "forbrugeren" et valg?

- i dag har mere end 500.000 bilejere valgt e-Boks og Digital-Servicebook.com som leverandør - og derved er der mere end 2.500 værksteder, der sikrer garanti dokumentation og at forbrugerne har adgang til deres data. 

Valget er frit - og valget er dit. 

 


Kommentarer

SKAD brancheorganisation - køretøjer og autoskade
Bilproducenter fik med EU krav om e-call adgang til bilen og bilisten. Dermed må bilen anses som en mobiltelefon på fire hjul.
Bilen "sladrer" om alt fra tilstand til adfærd og giver fabrikken direkte adgang til at "dirigere" bilejeren. Også forsikringsselskaber har opdaget "faren" for at styring af skader ikke længere er forbeholdt dem, men bilproducenter "leger" også med.
Big Data kommer til at have en kæmpe betydning, og det kan kun EU kommissionen påvirke via SERMI og krav om datalevering.
Udviklingen går dog så stærkt at lovgivningen næppe vil kunne følge med.

Skriv kommentar

Medlemsnyhed

Indrykket af
Digital-servicebook

Vordingborgvej 79, 1.. sal
4700 Næstved
Danmark
Digital-servicebook

Send til en kollega

0.079