23948sdkhjf

Sådan prøvekører du en brugt bil

| Medlemsnyhed | Indrykket af Biltorvet.dk

Når du er blevet forelsket i en ny brugt bil, melder angsten sig straks: Er det nu et sminket lig, der kommer til at udhule friværdien de næste mange år? Her får du en guide, hvor du kan tjekke de mest åbenlyse ting.

En bil er et kompliceret stykke mekanik, og derfor er det altid forbundet med en smule usikkerhed at kaste sig ud i kunsten at købe en ny brugt bil.

I denne guide får du nogle gode råd til at køre udenom de mest åbenlyse fejl.
Den nemme måde at undgå de fleste problemer på, er at købe bilen hos en forhandler. Så ved du, at bilen er gennemgået af eksperter, og du har en reklamationsret på et halvt år, og derefter halvandent års reklamationsret, hvor du selv skal bevise, at fejlen var der, da du købte bilen. Men altså det første halve år, er der nærmest en garanti, hvor forhandleren er rimeligt meget forpligtet til at skifte dele, som viser sig at være defekte. De fleste forhandlere tilbyder derudover garantier gennem diverse ordninger, enten uden beregning eller som tilkøb.  

Private sætter typisk prisen højt og det betyder så at priserne på samme bil er næsten ens hos private som hos din forhandler. Du får dog mere tryghed hos en forhandler, end hos private, hvor biler i hovedreglen er købt som beset., det vil sige, at du selv hænger på alt, som viser sig at være defekt.

Godt tip:
Hvis du har set dig lun på en bil fra en forhandler, så husk at høre forhandleren ad om den er køreklar inden du drager afsted for at se den. Det kan være den står gemt væk i et hjørne af en hal, bag en masse andre biler og skal graves frem.

Insisterer du på at købe privat, er det vigtigt at gennemgå vognen grundigt. Husk, at skrive alt, hvad du finder ned på en blok, så du husker det, når sælgeren konfronteres. Alt, hvad der er galt, skal du have kompensation for i prisen.

Det første du gør, er at læse vejrudsigten. Det må ikke regne og ikke være mørkt, når du ser på bil. Derefter læser du servicebogen. Her kan du se om vognen har fået de service og tandremsskifte, den skal have. Du kan også se om et tandremsskift er lige om hjørnet. Det varierer fra bil til bil, men typisk for hver 100.000 km.

Hvis sælgeren har været så flink at starte motoren for dig, så sluk den. Du skal selv teste, hvordan den starter. Men ikke endnu. Den skal være kold. Mens motoren køler, så gå videre til næste trin.

Rust
Rust er dyrt at få lavet, og er vognen gennemhullet de forkerte steder, er den svær at syne, fordi vognen ikke har den styrke i karrosseriet, den er godkendt med, og derfor er potentielt livsfarlig at køre i.

Træk håndbremsen. Lig dig ned på jorden, kravl under vognen og bank med et spidst, lidt tungt instrument. F.eks. en spids hammer eller en skruetrækker. Du skal ikke hamre så hårdt, at du laver buler, men blot pirke hårdt nok til at konstatere om det er frisk jern, du banker på. Går hammeren igennem, så overvej dit bilkøb eller få et nedslag.

Tjek især forbro, bagbro og bærende vanger, især omkring donkraftløftepunkter. Se billedet ovenfor. Er der ...

Læs mere på Biltorvet her.


Skriv kommentar

Medlemsnyhed

Indrykket af
Biltorvet.dk

Skagensgade 1,1
2630 Taastrup
Danmark
Biltorvet.dk

Send til en kollega

0.109