23948sdkhjf

Elbilen, der får dig til at glemme alt om Qashqai

| Medlemsnyhed | Indrykket af Biltorvet.dk

Glem alt om Leaf og sløve ladetider - vi tager det første kig på Nissan Ariya, som kan køre 800 kilometer på autobahn på otte timer.

Den er bygget til at klare 800 kilometer på otte timer på den tyske Autobahn, må trække 1.500 kilo, og så er den både hurtigere, mere rummelig og mere lækker end din Qashqai. Vi tager et nærmere kig på den nye elbil Nissan Ariya. 

Nissan var indtil for få år siden det bilmærke, der havde produceret flest elbiler i verden, og modellen Leaf var den første reelle elbil, som faktisk kunne bruges som elbil. Men verden har rykket sig siden, og Leaf virker forældet med sit luftkølede batteri i forhold til konkurrenterne, som opruster heftigt i disse år. Men det gør Nissan også, og vi har fået lov at se deres helt nye model, som skal holde ulvene fra døren – OG få dig til at glemme alt om benzinbiler.

Ariaya hedder den, og sammenlignet med Nissan Qashqai er den 20 centimeter længere og har en 13 centimeter længere akselafstand. Det giver masser af plads i kabinen, hvor bagsæderne er hævet en smule. Teknisk er det fordi en del af batteriet er placeret under bagsæderne, men det gavner så samtidig også mindre børn, som har et bedre udsyn. Og heldigvis er der stadig plads nok til, at en voksen mand på omkring 185 centimeter kan sidde deromme komfortabelt, specielt er der god benplads og en helt flad bund uden kardantunnel. Foran er instrumentbordet relativt simpelt uden ret mange knapper. De få er trykfølsomme og er placeret som en del af panelet, men lyses op. I stedet klares de fleste opgaver fra en 12.3 tommer skærm i midterkonsollen. Selve instrumentbordet udgøres af en lige så stor 12,3-tommers skærm, og da bilen, vi prøvede, kun er en prototype, var det ikke muligt at prøve systemerne.

Et headup-display hjælper med at gøre informationerne overskuelige, og så har Nissan opdateret deres fartpilot, kaldet Propilot, så den også får noget kaldet Navi-link, som rykker bilen tættere på at være selvkørende. Fartgrænsen afpasses, ligesom navigationen kan fortælle fartpiloten om skarpe sving eller rundkørsler, hvis farten skal sænkes.

Langturssikret
Skal man tro Nissan, behøver du heller ikke at gå på kompromis med langtursegenskaberne. De billigste varianter får et 63 kWh stort batteri, mens de kraftigere modeller får et 87 kWh stort batteri – og det er altså den reelle kapacitet og ikke bruttokapaciteten, som flere andre bilproducenter opgiver. Og til forskel fra Leaf’ens batteri, er batterierne i Ariya væskekølede. Det betyder, at batteriet kan modtage meget større strømmængde uden at smelte. Faktisk kan Ariya lade med op til 130 kW, og det får Nissan til at love, at ...

Læs mere på Biltorvet her.


Skriv kommentar

Medlemsnyhed

Indrykket af
Biltorvet.dk

Skagensgade 1,1
2630 Taastrup
Danmark
Biltorvet.dk

Send til en kollega

0.345