23948sdkhjf

Ford Mustang Convertible pisser på janteloven

| Medlemsnyhed | Indrykket af Biltorvet .dk

Du skal elske opmærksomhed, hvis du køber en Ford Mustang Convertible. Den larmer på alle tangenter, og klaveret ude foran er en perle af en V8-motor med 450 villige hestekræfter.

Du skal ikke tro, du er noget. Sådan lyder første bud af Janteloven, oprindeligt skabt af Aksel Sandemose i romanen En flygtning krydser sit spor fra 1933. Vi kender alle Janteloven, men skal du køre en hvid Ford Mustang Convertible, skal du forberede dig mentalt på at stifte bekendtskab med den igen og igen. Den hvide lak og de sorte 19-tommerfælge, som er en del af Mustang55-udstyrspakken, fanger øjet, og stoftaget, der kan foldes ned, sætter prikken over i’et. Det her en bil, der er umulig at snige sig under radaren i. Så i stedet kan du lige så godt smide toppen, sætte gearvælgeren i Sport, så udstødningen buldrer ekstra meget og så ryste op i småborgerligheden. Lad os starte ved drivlinjen – Mustangs stærkeste kort.

V8-lykke
Nu har jeg efterhånden kørt en del forskellige versioner af den seneste Mustang, som blev lanceret i 2015 og faceliftet sidste år. Hver eneste gang bliver jeg overrasket over, hvor voldsom, og voldsomt fed den 5,0-liters V8’er er. Den yder 450 hestekræfter ved 7000 o/min og 529 Nm ved 4600 o/min – lad os bare lige tage et øjeblik til at forstå disse tal. Den slags specifikationer hører nærmest mere hjemme i en italiensk supersportsvogn, og ikke en stor, doven amerikanerslæde. Men sandheden er også, at Mustang langt fra er doven. Vi tester en bil med den nye 10-trins automatgearkasse, og den er med til at sende Mustang til 100 km/t på 4,5 sekunder – det er ret hurtigt, og det bliver fulgt afsted af et brøl fra V8’eren, som gør det til en meget anderledes oplevelse end i en moderne og hurtig elbil. I Mustang kæmper de 275 millimeter brede bagdæk efter greb, selv på tør vej, så hele bagenden vrider sig, mens de 450 heste pruster med at trække bilen frem. Det er en fantastisk oplevelse, der får blodet til at flyde hurtigt, for det føles som om, du sidder på nakken af en sabeltiger, og kan du først mestre bæstet, er det en berusende oplevelse.

Ford Mustang GT – ti trin til himlen

Til gengæld skinner gearkassen ikke lige så kraftigt. Den har hele ti trin, og skifter for det meste nærmest umærkeligt, mens den cykler op og ned i gear, uden at du er klar over det. Men den har ikke nødvendigvis den glidende igangsættelse, som man forventer af en ...

Læs mere på Biltorvet her.


Kommentarer

jan vanggaard
godt det ikke er 2.3 motoren ..kender en der havde en focus rs som jo bekendt er den samme motor som i den lille mustang den brød sammen hele 2 gange hvor motoren sprang i luften --den har han ikke mere ---!!!!!ynk mvh

Skriv kommentar

Medlemsnyhed

Indrykket af
Biltorvet .dk

Skagensgade 1,1
2630 Taastrup
Danmark
Biltorvet .dk

Send til en kollega

0.078