23948sdkhjf

Ekspedition Gotland – roadtrip i den nye Land Rover Defender

| Medlemsnyhed | Indrykket af Biltorvet .dk

Vi tager den nye Land Rover Defender med på eventyr på den svenske ø Gotland. Vi får testet den grundigt over næsten 1.400 kilometer på fem dage, hvor den både er transportmiddel og hjem.

Man ved bare, det bliver en god tur, når der efter bare 20 minutter, springer en bister svensk Polis-mand ud af busken. Jeg var ikke hurtig nok til at sænke farten, da jeg kommer fra en 70-zone til 50-zone lige udenfor Ljungby. Han peger bestemt på den grå Land Rover, og jeg tror ikke, han vil snakke om bilen. I stedet for at sludre, gestikulere han mod en sidevej, hvor der holder et salatfad med hans kolleger. De er mere venligstemt og lader heldigvis til at være ligeglade med den minimale fartoverskridelse. I stedet vil de gerne have mig til at blæse i et alkometer, og i Sverige kan den slags godt bringe en i uføre. Svenskerne håndhæver nemlig en nultolerance, men det gør jeg heldigvis også, så efter alkometerets dom, kunne vi for alvor starte vores ekspedition mod Gotland.

Gotland er Sveriges største ø, som ligger 90 kilometer ude i Østersøen. Og udover de mest fantastiske solnedgange, skulle der også være rigtig mange grusveje af varierende kvalitet – og i Defender er dårligere lig med bedre. Men først skal vi over til øen, som bedst klares ved at køre tværs over det sydlige Sverige til Oskarshamn for så at tage en færge. En stor del af turen foregår på landeveje, hvor den nye Defender viser et af sine stærkeste kort. Den knuser kilometer efter kilometer på en måde, du ikke tror muligt, hvis du kommer direkte fra den gamle Defender. Hvis originalen er en bar kirkebænk, er den nye en ny-redt Hästens seng.

Vi tester Defender S med en 2-liters dieselmotor og 240 hestekræfter, som blandt andet har luftundervogn som standard, og undervognen er med til at give en behagelig og blød affjedring, som trillede man afsted på en vandseng. Den bløde affjedring giver en del krængning i sving, men bilen styrer neutralt og er faktisk næsten underholdende at presse på de helt små og øde veje. Støjniveauet er endnu en ting, som gør den nye Defender til en fornøjelig rejsekammerat. Ved 100 km/t kan du dårligt føre en samtale i den gamle, mens den nye er tyst selv ved 130 km/t. Kører man hurtigere, opstår der dog en irriterende lyd, som om der er en gummiliste omkring forruden, der kommer løs ved høje hastigheder.

Lille motor
På papiret skulle man tro, at motoren er hårdt spændt for. De fire cylindre og den lille slagvolumen antyder, at den 2-liters motor hele tiden er bagud. Sådan opleves det heldigvis ikke i virkeligheden. Egenvægten er på solide 2.323 kilo, men de 430 Nm er med til at skubbe den store bil til 100 km/t på ...

Læs mere på Biltorvet her.


Skriv kommentar

Medlemsnyhed

Indrykket af
Biltorvet .dk

Skagensgade 1,1
2630 Taastrup
Danmark
Biltorvet .dk

Send til en kollega

0.078