23948sdkhjf

FDM: Sikkerhedssystemer kan give falsk tryghed i nye biler

| Medlemsnyhed | Indrykket af Biltorvet A/S

FDM har lavet en undersøgelse, der viser, at du kan køre rundt med sikkerhedssystemer, som slet ikke virker, uden at du er klar over det. Det skaber falsk tryghed, som efterlyser krav om klare fejlmeldinger og fælles standarder for systemerne.

Der er ikke nogen tvivl om, at sikkerheden er langt, langt bedre i moderne biler på grund af avancerede sikkerheds- og assistentsystemer som automatisk nødbremse, vognbaneassistent og fartbegrænser. Men hvad sker der, hvis nu systemerne ikke virker. FDM mener, det kan lede til falsk tryghed, efter de har testet 14 forskellige bilmodeller. Bilerne er nemlig ikke gode nok til at fortælle, hvis der er fejl på sikkerhedssystemerne.

I testen blev bilernes sikkerhedssystemer blændet for at se, hvordan de reagerede i tilfælde af en defekt. Konklusionen er nedslående. I langt de fleste tilfælde gav bilerne ingen eller først meget sent en fejlmelding, forklarer leder af FDMs tekniske rådgivning, Lone Otto.

Det er naturligvis bekymrende. De nye assistentsystemer er afgørende for sikkerheden for både bløde og hårde trafikanter. Derfor er det ikke godt nok, at man som bilist ikke advares, hvis systemerne ikke virker. Det er helt afgørende, at man kan stole på dem.

Af de 14 testede biler, viste det sig, at Suzuki Swift var den bil, der var hurtigst til at melde en fejl. Efter bare to meter havde den registreret, at kameraet til blandt andet nødbremsen var tildækket. Der var dog flere biler, som aldrig advarede om, at deres nødbremse var sat ud af spil. Både en Volvo XC40 og V60 deltog i testen, og efter to – tre kilometer meldte XC40 om en fejl på nødbremsen, mens V60 kørte hele 16 kilometer, før den meldte en fejl.

Fælles standard
Selvom systemerne de senere år er blevet stadig bedre, viser FDMs undersøgelse, at bilproducenterne i instruktionsbøgerne tager en lang række uforståelige forbehold for, hvornår et system som bilens nødbremse ikke virker. Det kan eksempelvis være på våd vej, hvis bilen foran er snavset, fodgængeren er dårligt gående, eller køretøjet foran kører uregelmæssigt.   
 
På trods af at assistentsystemerne i princippet virker ens, er der stor forskel på dem, ligesom de hedder noget forskelligt fra ...

Læs mere på Biltorvet her.


Skriv kommentar

Medlemsnyhed

Indrykket af
Biltorvet A/S

Skagensgade 1,1
2630 Taastrup
Danmark
Biltorvet A/S

Send til en kollega

0.078