23948sdkhjf

Direktører lunkne over for Seebergs grønne forslag

I Motor-magasinets nye debatpanel indbyder Gitte Seeberg til et nyt samarbejde mellem organisationer. Erik S. Rasmussen siger i sit svar, at branchedirektører skal holde sig fra at lege politikere. Han åbner samtidig for et muligt samarbejde på andre punkter, fx afgiftsreglerne. Thomas Møller Sørensen understreger, at det i sidste ende er kunderne, der bestemmer.

Erik S. Rasmussen kommenterer Gitte Seebergs forslag om samarbejde således:

- Gitte Seebergs klumme handler om, hvad vi som branche kan sammen. Hun håber på, at vi sammen kan nå et mål på 100.000 indregistrerede elbiler og 200.000 grønne biler i alt inden årsskiftet.

- I Dansk Bilbrancheråd definerer vi os selv som en brancheorganisation. Vi er ikke et politisk parti, der har indgået en pagt eller reformaftale med regeringen/Folketinget om at forpligte Dansk Bilbrancheråd medlemmer til at medvirke til at få et vist antal grønne biler på gaden til et bestemt tidspunkt.

- Den med 1 mio. grønne biler senest 2030 står de selv for, derinde på borgen, pointerer Erik S. Rasmussen. Og han fortsætter:

- Og så tvivler jeg i øvrigt på, at det er et forhold, brancheorganisationer kan påvirke i særlig høj grad.

- Aftaleparterne i Folketinget har to værktøjer, der er taget i anvendelse for at regulere og nå målet for, hvilke biler, der skal køre på vejene fremover, og de to værktøjer er forbud og afgiftsniveauer. For så vidt forbud, så kan ældre fossilbiler ikke længere køre i de store byer, og for så vidt afgifter, ja: så bliver el-biler stort set fritaget for disse, og vupti, så vil der på sigt ske en udskiftning af vognparken i en mere grønnere retning, og det er naturligvis den vej, videnskaben anviser. Den eneste ubekendte faktor er tidsperioden for udskiftningen.

Erik S. Rasmussen siger videre:

- I Dansk Bilbrancheråd lader vi det være frit og ”upolitisk” hvilket typer af køretøjer, vore kunder vælger at gøre brug af i dagligdagen. Dette valg sker ud fra kundens specifikke ønsker, pengepung og især behov. Her er vores medlemmer i Dansk Bilbrancheråd specialister i, objektivt og sagligt, at rådgive til det rette valg af køretøj og drivmiddel. Det skal naturligvis ikke forsøges ”styret” af nogle branchedirektører, der vil lege politikere – det politiske lader vi i Dansk Bilbrancheråd Folketinget og miljøorganisationerne om – vi driver en brancheorganisation.

- I Dansk Bilbrancheråd går vi selvfølgelig også ind for et mindsket ressourcespild og vælge den mest bæredygtige og grønne løsning som muligt, og en helt ny analyse fra Aarhus Universitet viser, at elbiler ikke altid er det mest bæredygtige valg, og at det for nogle forbrugere er mere CO2-venligt at holde fast i sin ældre fossil-bil så længe som muligt.

Om hvorvidt samarbejde mellem organisationer kan komme på tale siger Erik S. Rasmussen:

- Så hvis vi skal stå sammen om noget, så lad det blive at få forhøjet eller helt fjernet reparationsgrænsen, ændret afgiftsreglerne til en værdibaseret afgift, få flere unge til branchen eller noget andet passende for vores branche i stedet for at green-washe os selv med mål og politiske ideologier, som hører andre til.

Så hvis vi skal stå sammen om noget, så lad det blive at få forhøjet eller helt fjernet reparationsgrænsen og ændret afgiftsreglerne til en værdibaseret afgift, Erik S. Rasmussen, direktør, Dansk Bilbrancheråd

Thomas Møller Sørensen

Thomas Møller Sørensen, direktør i Bilbranchen DI kommenterer Gitte Seebergs tanker således:

- Selv med den nuværende komponentmangel og de forlængede leveringstider får vi efter alt at dømme mere end 200.000 opladelige biler på de danske veje inden udgangen af 2022. Det glæder vi os over i Bilbranchen, indleder Thomas Møller Sørensen.

- Grundene til denne positive udvikling er dels, at stigende EU-krav til bilproducenterne har mangedoblet udbuddet af grønne biler samt at mere intelligente bilafgifter i Danmark har stimuleret efterspørgslen. Begge forhold har vi som brancheforening bakket op om.

Møller Sørensen tager ikke direkte stilling til muligheden for et samarbejde mellem forskellige i den samlede branche, men runder at sådan:

- Vores rolle som brancheforening er at fortsætte arbejdet med at sikre vores medlemmer de bedst mulige rammevilkår, og så er det nu engang bilfabrikkernes udbud, kundernes efterspørgsel og vores medlemmers rådgivning, der bestemmer det endelige salg.

Det nu engang bilfabrikkernes udbud, kundernes efterspørgsel og vores medlemmers rådgivning, der bestemmer det endelige salg. Thomas Møller Sørensen, direktør, Bilbranchen DI
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109