23948sdkhjf

VW-topchef vidste besked om snydesoftware

Nye afsløringer af det tyske magasin Der Spiegel viser, at ledelsen kendte til snyd med dieselmotorer.

DIESELGATE Topledelsen i Volkswagen-koncernen vidste allerede to måneder for den globale afsløring af svindel med motorsoftware. Det afslører en større artikel i det tyske magasin Der Spiegel. Her har man gravet i diverse anklageskifter, som viser, at CEO Herbert Diess i Volkswagen Group to måneder forud for afsløringerne i USA blev bevidst om, at snydesoftware var at finde på millioner af solgte dieselmotorer fra koncernen.

Det er anklagerskiften fra sagen mod Volkswagen i bilproducentens egen hjemsstat i Tyskland, Niedersachen, der viser, at Herbert Diess deltog i et møde den 27 july 2015, hvor ledende ingeniører i koncernen kunne fortælle, at de amerikanske myndigheder var på sporet af det, der senere skulles afdækkes til at være svindel med op mod 11 millioner motorer - i USA afsløret ved alt for høje NOx-tal, der afveg under testprocedure. 

For sent for investorer?

Herbert Diess, der på det tidspunkt var brandchef for VW, var på mødet den 27. juli sammen med den nu afsatte CEO Martin Winterkorn, og de to diskuterede ifølge Spiegel-artiklen, hvordan man kunne sikre, at der fortsat kunne sælges dieselmotorer med den berørte software i USA, selv om myndighederne altså var på vej med forbud. 

Volkswagen-koncernen har i Tyskland svaret tilbage på den kritik, der rejses i Der Spigel-artiklen, ved at sige, at ledelsen på det omtalte møde ikke var samlet for at afdække, om loven i USA med hensyn til emissioner var brudt, men snarere, hvordan man kunne forbedre fremtidige modeller og sikre, at de levede op til miljøkravene.

Hvad der også sættes spørgsmålstegn ved i Der Speigel-artiklen er, hvorvidt topledelsen også på et tidligt tidspunkt gjorde sig skyldig i, at tusindvis af investorer i Volkswagen-aktier mistede millioner af kroner som følge af de kommende års massive tab i forbindelse med retssager - civile såvel som mod stater. 

Her mener bilkoncernen ikke, at man har forbrudt sig mod gældende oplysningsregler, fordi man den 22. september 2015 meddelte alle interessanter, at de amerikanske myndigheder den 18. september havde konstateret det, der senere skulle få øgenavnet Dieselgate. 

I artiklen diskuteres det også, om henholdvis Martin Winterkorn og Herbert Diess i tiden efter mødet i juli forsøgte at skyde skylden over på laverestående medarbejdere i Volkswagen-koncernen. Hele artiklen kan læses her.

Artiklen er en del af temaet Dieselgate.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11