23948sdkhjf

Le Mans bød på masser af drama

Dansk sensation og dansk skuffelse. Årets Le Mans var et af de mest begivenhedsrige nogensinde.

MOTORSPORT 2017 udgaven af 24-timersløbet Le Mans vil blive husket som et af de mest dramatiske og begivenhedsrige nogensinde. Den samlede vinder var den Porsche LMP1, som ellers ikke var spået mange chancer på forhånd. Men mest spændende var kampen i GTE-Pro-klassen, hvor Jan Magnussens Corvette førte løbet, indtil den på allersidste omgang blev overhalet af Aston Martin.

Spektakulært var det også, at danske David Heinemeier Hansson og hans LMP2 team endte på en samlet 3. plads i løbet, og dermed blev den første dansker på podiet, siden Top Kristensen vandt løbet for niende gang i 2013.

Det var også et LMP2-hold, der blev toer, og det skyldes endnu et mareridtsagtigt løb for forhåndsfavoritterne fra Toyota. Det japanske LMP1-team havde ellers imponeret i såvel kvalifikation som træning, hvor bil nr. 7 blandt andet havde sat banerekord.

Men akkurat som sidste år, hvor den førende Toyota gik i stå blot fem minutter før løbet blev flaget af, måtte det japanske fabrikshold igen konstatere, at holdbarhed vinder over hastighed.

Kort efter midnat natten til søndag mistede Toyota nummer 7 kraft og måtte snegle sig af sted ude på banen. Uheldet opstod lige efter pitlane, så den japanske kører Kobayashi havde næsten alle 13,6 kilometer tilbage inden han nåede pitten. Kort tid efter fik Toyota nummer 9 en punktering på venstre baghjul. Begge Toyota’er måtte derfor udgå.

Det lignede derfor en ren walk-over for Porsche nr. 1, som i timerne efter Toyotas dobbelte uheld lagde afstand alle de øvrige biler og var hele 12 omgange foran, da der manglede små fire timer af løbet.

Imidlertid lavede Porschen, hvad man kunne kalde en "Toyota" og gik i stå. På det tidspunkt lå den anden Porsche LMP1 langt tilbage i feltet, og faktisk førte David Heinemeier Hansson og hans LMP2 team en overgang løbet.

Men med sikker kørsel og forskånet for yderligere uheld kunne de tre Porsche-kørere, tyske Timo Bernhard samt de to newzealændere Brendon Hartley og Earl Bamber kører den samlede sejr hjem. Det var Porsches tredje sejr i træk.

Uheldige danskere

Men tilbage til danskerne og den højspændte rivalisering i GTE-Pro klassen. Michael Christensen kørte i de små morgentimer sin Porsche nummer 92 af banen og udgik kort efter. Bilen lå ellers på det tidspunkt på en førsteplads.

Søndag morgen gik det atter galt i en danskerbil, da Aston Martin nummer 95 med Marco Sørensen og Nicki Thiim på holdet fik slukket sin drøm om en Le Mans-sejr, da teamets tredjekører, Richie Stanaway, kørte bilen af banen og ind i barrieren. Bilen lå på det tidspunkt nummer to GTE Pro-klassen, men skaderne på bilen var så omfattende, at teamet sluttede på en niende plads.

Jan Magnussens Corvette-team førte i sin klasse løbet indtil allersidste omgang, hvor et hæsblæsende ræs mellem den gule Corvette og den grønne Aston Martin udspillede sig i løbets sidste time.

Desværre – set med danske briller – formåede Aston Martin på løbets allersidste omgang at overhale Corvette nr. 63,. der havde tredjekøreren Jordan Taylor bag rattet, som ellers havde holdt stand under flere overhalingsforsøg. Men en tur i sandet og en efterfølgende punktering gjorde det umuligt at holde førstepladsen, og bilen endte ende på klassens tredjeplads.

Også for Christina Nielsen og hendes Ferrari-team blev løbet en kolossal skuffelse. Bilen var mere eller mindre selvforskyldt forfulgt af uheld og holdet endte på 11. pladsen i GTE-Am-klassen.

Et stort plaster på såret var det dog, at IT-millionæren David Heinemeier Hansson leverede en kæmpepræstation sammen med resten af Vaillante Rebellion-holdet, at endte som toer i LMP2 klassen efter holdet fra Jackie Chan DC Racing. Og lyder navnet Jackie Chan bekendt, er det fordi han ellers er berømt som den kinesiske actionkomedieskuespiller, men altså nu også er holdejer.

Artiklen er en del af temaet FORMEL 1 / LE MANS .

Kommenter artiklen (2)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156