Lav reparationsgrænse tager arbejde fra værksteder
3168 flere biler totalskadet i 2016 end året før.
- Ved at sænke reparationsgrænsen, har politikerne taget arbejde ud af hænderne på værkstederne. Et stort antal person- og varebiler endte i 2016 med at blive skrottet, fremfor at blive repareret uden risiko for sikkerheden, udtaler vicedirektør Mads Engberg, AutoBranchen Danmark.
Biler mindst 131 millioner værd
Ændringen i reparationsgrænsen har betydet, at der var 3168 flere person- og varebiler, som blev erklæret totalskadede i 2016. Disse totalskadede biler havde en samlet rapporteret skadesværdi på cirka 131 millioner kroner.
- Skadesværdien kan sagtens være langt højere, da taksatoren ofte stopper sin skadesvurdering, når værdien af skaden rammer grænsen på 65 procent, forklarer Mads Engberg.
Usikre lærepladser
Både autolakerings- og karosseriteknikeruddannelsen har svært ved at rekruttere tilstrækkeligt med unge, fordi de ikke kan være sikre på at få en læreplads i en virksomhed. Det kan de ikke, fordi bilerne bliver erklæret totalskadede i stedet for at blive repareret sikkerhedsmæssigt forsvarligt og dermed skabe arbejde på skadesværkstederne og autolakeringsværkstederne og reelle lærepladser til de unge, påpeger foreningen.
- Den lavere reparationsgrænse medfører, at behovet for arbejdskraft deraf også blev lavere, og visse værksteder har følt det nødvendigt at afskedige medarbejdere som følge. Derudover er tanken om at tage praktikanter ind muligvis heller ikke lige så tiltalende, som før reparationsgrænsen blev sænket. Sænkelsen af reparationsgrænsen har derfor hverken gavnet eftermarkedets nuværende situation eller fremtidsudsigten, fortsætter vicedirektør Mads Engberg.