23948sdkhjf

Italiensk baghjulstræk

Eksklusiv dansk bilforhandler-kreds skal sælge Alfa Romeos nye stjerneskud, Giulia.
ITALIENSK Der har været masser af roser til den nye italienske BMW-dræber, den smukke og velkørende Alfa Romeo Giulia, siden lanceringen sidste år. Det blev da også til en flot 2. plads i kåringen Årets Bil i Danmark 2017, hvor Peugeot 3008 i december kun akkurat slog Giulia med 18 point, men med et solidt forspring ned til de tre øvrige kombattanter, Seat Ateca, Mercedes-Benz E-klasse og Suzuki Baleno.

Giulia er Alfa Romeos nye baghjulstrukne italiener. Det er en 4-dørs sedan, motoren ligger foran på langs og bilen trækker på baghjulene - alt sammen pakket ind i et smukt italiensk karrosseri.

Med Giulia er Alfa Romeo begyndt en ny tilværelse som producent af køreglade premiumbiler, der også har en snert af fuldblod over sig. Der er således nærmest tale om en relancering af det italienske luksusmærke. Giulia er ikke bare ny, men først og fremmest er fabrikken gået tilbage til baghjulstræk. Sammen med ønsket om en fuldkommen jævn vægtfordeling har det stillet store krav til den grundlæggende konstruktion. Det er derfor en helt nyudviklet platform, der bærer den nye Giulia, og det er samtidig en konstruktion, hvor udpræget brug af aluminium og kulfiber har sendt vægten langt ned.

Med baghjulstræk, helt nyudviklede motorer og en velafstemt undervogn og styretøj går Alfa Romeo da også efter præcis de samme købere, som BMW traditionelt har siddet tungt på.

Nyt elektronisk bremsesystem

Benzinmotoren er en helt nyudviklet motor med fire cylindre og FCA-gruppens unikke MultiAir-ventilstyresystem. Motoren er fremstillet udelukkende i aluminium, har direkte indsprøjtning og lavtryksturbo samt et maksimalt drejningsmoment på 330 Nm til rådighed fra blot 1750 omdr./min.

Sammen med Giulias lave vægt og beskedne luftmodstand accelererer en Giulia 2.0 turbobenzin fra 0-100 på blot 6,6 sekunder og har en tophastighed på 235 km/t.

Bilen er fyldt med flere tekniske løsninger, såsom kardanaksel i kulfiber, ligesom den har en meget lav vægt takket være udpræget brug af aluminium til for eksempel døre og skærme.

Giulia scorede fem stjerner i EuroNCAP sidste år, og med Giulia har Alfa Romeo introduceret et nyt, innovativt, elektronisk bremsesystem, der kombinerer stabilitetskontrol med traditionel servobremse for øjeblikkelig bremserespons. Samtidig er der inkluderet et nødbremsesystem, der ved hjælp af radarsensorer automatisk sætter farten ned eller bremser bilen for at undgå en kollision.

Kun fire forhandlere

Det er imidlertid en eksklusiv kreds af Alfa Romeo forhandlere, som skal sælge det italienske stjerneskud til danskerne.

Alfa Romeo sælges således i dag kun fra fire danske forhandlere: Benny Djarlo, Nærum, Autohuset Vestergaard, Odense, AT Biler, Vejle og C.B. Auto, Ribe.

Hertil kommer seks serviceværksteder uden for de fire forhandlere, nemlig i Gentofte, Køge og Odense samt i Randers, Aalborg og Aarhus.

- At vi ikke har en forhandler nord for Vejle, er ikke acceptabelt. Vi vil meget gerne være i Aarhus, men om det kommer til at ske i år, ved jeg ikke. Desuden vil vi også gerne ud i fremtiden have en forhandler i Aalborg. Det begrænsede antal forhandlere hænger sammen med niveauet for at sælge og servicere Alfa Romeo, altså investeringskrav. Vi har hævet barren en del de sidste år - derfor vil der også være færre forhandlere - ligesom hos eksempelvis Audi, udtaler netværkschef Andreas Hall-Frederiksen.

Vil sælge 900 Alfa’er i år

Mens det danske Alfa Romeo salg de sidste tre år har ligget under 200 om året, er ambitionerne anderledes solide i år:

Målet er at sælge 500 Giulia, 300 Giulietta og 50-100 af den nye Stelvio, som kommer i en limited version før sommerferien. Samlet er målet således omkring 900 Alfa’er i år, oplyser salgschef Martin Wahlstrøm over for Motor-magasinet.

- Vi har sat en ambitiøs målsætning for 2017. Det ser helt klart bedre ud for Alfa Romeo i år: Forhandlerne har været i en omstilling, og nettet ser nu ud, som det gør. Vores model-program er kommet på plads i 2016, flere forhandlere bygger pt om, privatleasing er kommet til, og i 2018 kommer desuden en ny Giulietta, udtaler Martin Wahlstrøm.

Privatleasing af Alfa Romeo Giulia

Alfa Romeo er nu klar med privatleasing af den anmelderroste Giulia, og det til en månedlig ydelse på 4.695 kroner. Det er til versionen med den 200 hestes benzin-turbomotor, avanceret 8-trins automatgear og fuld udstyrspakke.
Privatleasing markedet er i voldsom stigning, og nu melder også Alfa Romeo sig på banen med et leasingtilbud til de danske bilister, der sætter flot italiensk design og ægte køreglæde højt. Netop nu tilbyder landets Alfa Romeo-forhandlere privatleasing af den nye Giulia.
Der er tale om en førstegangsydelse på 29.995 kroner, i en leasingperiode over 24 måneder med op til 30.000 kilometer.


Testbilen: Giulia 2.0 TB 200 hk aut.

Motor: 4 cylindret benzin med Turbo, direkte indsprøjtning og MultiAir system
Ydelse: 200 hk ved 5.000 omdr./min
Max. moment: 330 Nm ved 1.750 omdr./min
Gearkasse: 8 trins automatic
Brændstofforbrug: 16,7 km/l ved blandet kørsel
CO2: 138 g/km
Tophastighed: 235 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 6,6 sek.
Køreklar vægt: 1540 kg
Anhængervægt med-/uden bremser: 1600 kg/745 kg
Priser: Alfa Romeo Giulia fås fra (ekskl. lev. 3880 kr.): kr. 464.890
Den aktuelle model koster (testbilen ekskl. udstyr og lev.):
kr. 535.690
Beskatningsgrundlag (inkl. navigation): kr. 425.700
Den aktuelle model koster (testbilen inkl. alt udstyr, ekskl. lev.):
kr. 699.190
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125