23948sdkhjf

Ford-biler får specialolie

Nye diselmotorer er lig med ny olie fra den tyske producent Liqui Moly.
TYNDT Nye olieprodukter fra blandt andre tyske Liqui Moly viser fortsat, at specialolier bliver ved med at sprede sig til en lang række motorer. Senest i Liqui Moly-regi drejer det sig om en ny olie i Tec-serien, også kaldet Special Tec F 0W-30.

Den nye og tynde olie opfylder Ford-normen Ford WSS-M2C 950-A og er specifikt udviklet til TDCi-dieselmodeller fra årgang 2014 og frem. Med lavtemperaturviskositeten 0W er den en temmelig tyndtflydende olie, hvilket ifølge Liqui Moly reducerer brændstofforbruget. Samtidig giver den ifølge producenten effektiv beskyttelse mod slid, også til biler med automatisk start og stop.

Special Tec-serien fra Liqui Moly omfatter motorolier, der kun egner sig til helt specifikke bilmodeller. Bogstavet ’F’ i navnet angiver, at det er en olie til Ford-modeller. Ud over den nye Ford-olie findes der allerede en anden Ford-olie til ældre modeller, nemlig Special Tec F 5W-30.

Følger trend
Motor-magasinet har tidligere interviewet Oliver Kuhn, der er kemisk chef hos Liqui Moly om tendens med det meget ’tynde’ olier, hvor viskositetsgraden, altså en væskes evne, i det her tilfælde olie, til at flyde, er lav. Jo mere tyndtflydende, desto lavere viskositet.

- Vi arbejder stadig i de produktgrupper, som hedder 5W-30 og 5W-40. Men vi ser helt klart en tendens i, at produkter som eksempelvis 0W-20 vil vinde frem, sagde den kemiske chef på et pressemøde i Norge.

I bund og grund handler det om de skærpede krav til CO2-emissioner og generelt brændstofforbrug. Det skal ned, og det betyder, at motorolie skal gøres endnu mere tyndtflydende, så modstanden mindskes mest muligt.

Liqui Moly-kemikeren fremhæver også, at 5W-20 og 0W-16-produkter er godkendt af Society of Automotive (SAE), der er erhvervssammenslutningen for standarder inden for bil- fly og erhvervsindustrien.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125