23948sdkhjf

Den abdicerende lad-konge

Toyotas nye Hilux har sine svagheder, men er stadig definerende for sin klasse, hvor konkurrencen er hårdere end nogensinde før.
BILTEST Toyota Hilux har været kongen af pickup-klassen. Hvis du er tvivl, så spørg den australske bondemand, IS-krigeren eller Top Gear - de ved alle, at en Toyota Hilux er overordentlig svær at slå ihjel, og det er den slags, der tæller, når man har 500 kilometer til nærmeste værksted, eller en Apache-helikopter hængende over hovedet. Men nu har Toyota lanceret ottende generation af modellen, og noget kan tyde på, at det er på tide at abdicere.

Den nye generation er en komplet ny bil med en ny chassisramme, nye motorer og mere elektronik i form af nødbremsesystem og vognbaneassistent. Desværre oversættes det ikke til en fantastisk oplevelse bag rattet. Vi kører den typiske arbejdsversion, en Extra Cab T3, som har relativt meget udstyr, blandt andet en syv tommer trykfølsom skærm og fartpilot, men kabinen forkæler dig ikke. Dørsider og instrumentbordet er beklædt med hårdt, glat plastik, og ved motorvejsfart hører vi en del vindstøj. Problemet er ikke, at Hilux gør det dårligt, stort set alle konkurrenter gør det bare bedre i dag.

Kører som en badesvamp

Den samme problemstilling går igen, når det handler om køreegenskaber og motor. Den firecylindrede 2,4-liters dieselmotor er helt ny og 100 kubikcentimeter mindre end den gamle models motor, men yder alligevel lidt flere hk. Nu er der 150 hk og 400 Nm allerede fra 1600 o/min. Det er 60 Nm mere end før, så der er masser af bundtræk, men Hilux føles stadig stor, tung og sløvere end konkurrenterne. Den fornemmelse understøttes også af køreegenskaberne, der er duvende - som en pram i let søgang. Man fristes til at forestille sig, at de japanske ingeniører har haft billedet af en klassisk, gul badesvamp hængende på opslagstavlen som vision for Hilux køreegenskaber - affjedring, styretøj og bremsepedalens fornemmelse er slasket. Og igen har konkurrenterne vist, at man godt kan få en pickup til at opføre sig mere civiliseret på landevejen.

Bedømt på slidegenskaber

Til Hilux forsvar skal det siges, at pickuppen udfordrer motorjournalister på deres testprocesser. En sportsvogn skal dømmes på dens køreegenskaber og en stationcar skal dømmes på plads, men en pickup skal i virkeligheden dømmes på, hvordan den klarer slid og slæb dag ud og dag ind i mange år, og det er jo her, Toyota indtil nu har brilleret med Hilux, og den nye chassisramme er både kraftigere og stivere, så mon ikke Hilux alligevel er stærk nok til at holde fast i både de australske bønder og IS-krigerne.

Fakta om Toyota Hilux T3 Extra Cab
Type: 2-personers pickup, frontmotor, firehjulstræk.
Motor: 4-cyl. R-diesel, 2,4 liter, 150 hk ved 3.400 o/min., 400 Nm ved 1.600 o/min
Forbrug i flg. EU-norm: 14,3 km/l. CO2-udslip: 185 g/km
Præstationer: 0-100 km/t: 13,2 sek. Topfart: 170 km/t
Pris: 298.288 kr. (30 pct. afgift)


Pickupper vigtige for solidt ry
Toyota Hilux er på verdensplan den mest solgte bil i sit segment med over 18 millioner biler solgt siden 1968. Men det kan ændre sig, for vi ser mange nye spillere i klassen, som ellers har været udgjort af de japanske mærker og Ford. Volkswagen vendte op og ned på den konservative klasse, da de introducerede Amarok i 2010. Tyskerne viste, at en pickup sagtens kan være komfortabel som en personbil. Sidenhen har Fiat meldt sig på banen med en version af Mitsubishi L200, og nu er Renault på vej med deres Alaskan, som er baseret på Nissans nye NP300 Navara. Mercedes har også meldt sig i kampen med deres pickup, X-Klasse, som vi kan forvente at se i slutningen af 2017.
Det giver god mening at have en pickup på programmet. Toyota har været tilstede i udviklingslande med Hilux altid. Her er der brug for solide biler, der kan klare dårlige veje, men i takt med at landene bliver mere udviklede, får befolkningen behov for at købe andre biltyper, og så har bilproducenten en fordel, hvis man allerede har et solidt ry og et stort forhandlernetværk.
Samtidig er der en stigende tendens for at pickuppen vælges som livstilsbil. I Australien udgør salget 14 procent og i Argentina 11 procent. Med de mange nye spillere, som konkurrerer på finish og køreegenskaber mere end lastevne og holdbarhed, vil salget formentlig stige også i Europa i de næste år.










Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.189