23948sdkhjf

Bilsalget på rekordkurs efter juni og juli

Andelen af større biler har nu overhalet salget af mindre biltyper. Samlet ligger salget i år efter juli-bilsalget 9,6 procent over samme periode sidste år.
ÆNDRING Danskerne er begyndt at anskaffe større biler, og for første gang siden 2011 vendte billedet i juni, hvor salget i første halvår 2016 gav 52 procent solgte større biler mod 48 procent mindre biler, der ellershar været i overtal i salgsstatistikkerne de senere år.

Med hele 23.633 nyregistrerede personbiler i juni måned steg antallet af nyregistrerede personbiler med 11 procent i forhold til juni måned i 2015. Juni 2016 var således samtidig ny rekordmåned siden år 2000 for antallet af nyregistrerede personbiler.

Derimod kølnede salget i juli af sammen med sommerbygerne. Her blev der indregistreret 15.726 nye personbiler, hvilket var 3,1 procent tilbagegang i forhold til samme måned 2015, og det tilskriver De Danske Bilimportører både ferieperioden og rekordsalget i juni.

Bilsalget i 2016 er imidlertid fortsat på rekordkurs, da salget, inklusive juli, ligger 9,6 procent over samme periode sidste år. Ser vi på samme periode sidste år, så var salget 7 procent over samme periode i 2014. Dermed tegner 2016 til at blive endnu et rekordår efter 207.000 solgte biler i 2015.

- Selvom salget i juli måned er på et lavere niveau end i juni i år, ser vi stadig meget optimistisk på salgstallene. Vi ser stadig meget flotte salgstal for året, og 2016 tegner til at blive endnu et rekord år. Vi tror, det stigende salgstal skyldes et opsparet transportbehov, der nu bliver indfriet. Samtidig gør de mange nye tilbud på markedet det nemmere end tidligere at få adgang til en ny bil, udtaler adm. direktør i DBI, Gunni Mikkelsen og fortsætter:

- Sidste år blev registreringsafgiften, som en del af Finansloven, nedsat fra 180 procent til 150 procent. Det har haft størst betydning for de lidt større og dyrere biler. Hele afgiftsnedsættelsen er kommet forbrugerne til gode, det viser både svar til Folketinget fra skatteministeren, samt en undersøgelse FDM har lavet. De lavere priser afspejles i valget af nye biler, og tendensen er, at danskerne køber lidt mere bil for pengene og lidt større biler, selv andelen af større biler stadig er markant anderledes end i vores nabolande.

Mikro- og minibilernes salg toppede i 2013. Siden da har en relativ høj forbrugertillid og også stærke leasingtilbud bidraget til et stadigt højere salg af mellemstore og større biler.

Leasing bag rekordsalget
Mange af de nye biler bliver leaset, når det kommer til køb af nyt køretøj. Ifølge Danmarks Statistik og Ritzau udgjorde leasingbilerne i juni 46 procent af alle de solgte 23.633 nyindregistrerede biler mod 35 procent i juni 2015. 75 procent af leasingbilerne var til erhvervsleasing (8100 styk), mens 25 procent var til privatleasing. For erhvervet udgjorde det en stigning på 29 procent.

Opel Astra besteg tronen i juni
Med 754 solgte biler indtog årets europæiske bil Opel Astra fra mellemklassen førstepladsen i bilsalgets Top 20 for rekordmåneden juni. Dermed skubbede den Peugeot 208 og 308 ned som henholdsvis nummer to og tre med 704 og 678 solgte biler. De to Peugeot’er genindtog dog første- og andenpladsen i juli, hvor Opel dumpede ned på en femteplads med 445 solgte biler efter VW Polo og Kia Picanto på 3. og 4. pladsen.



Top 20 samlet juli
Mærke Model Antal
PEUGEOT 208, 740
PEUGEOT 308, 606
VOLKSWAGEN POLO, 537
KIA PICANTO , 453
OPEL ASTRA, 445
TOYOTA YARIS, 417
VOLKSWAGEN PASSAT, 351
VOLKSWAGEN GOLF, 343
FORD FIESTA, 325
SEAT MII, 324
CITROEN C3, 313
TOYOTA AYGO, 310
SKODACITIGO, 295
KIA RIO, 291
SKODA OCTAVIA, 288
NISSAN QASHQAI, 278
PEUGEOT 108, 266
SUZUKI BALENO, 264
HYUNDAI I10, 257
TOYOTA AURIS, 252

Kilde: De Danske Bilimportører


Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.375