23948sdkhjf

Bilsynkæde lukker med bulder og brag

Synskæden Bilsyndanmark er lukket. Det sker blandt andet med beskyldninger om, at konkurrenten Applus Bilsyn har lovstridig gæld til det offentlige. Hverken Applus eller Færdselsstyrelsen, som beskyldes for at være "korrupt", vil kommentere sagen.
OPGØR ”Bilsyndanmark ApS må meddele deres kunder at vi er nødsaget til at lukke. Vi lukker ikke fordi vi ikke kan drive forretning, men fordi vi har at gøre med en korrupt myndighed, der kalder sig Trafikstyrelsen!”

Sådan indledte synskæden Bilsyndanmark ApS en pressemeddelelse, som virksomheden lagde op på sin egen hjemmeside i sidste uge. Bilsyndanmark ApS havde indtil sensommeren 2015 synshaller 13 steder i Danmark. Det inkluderede en afdeling i Helsingør, Glostrup, Allerød, Hedehusene, Valby, på Nørrebro i København, Vordingborg, Frederiksværk, Viby, Randers, Hobro, Holstebro og Herning.

Om Bilsyndanmark ApS

Bilsyndanmark ApS-kæden blev grundlagt tilbage i 2008 og har over årrækken været kendt under navnene Billigt Bilsyn ApS, Bilsyn DK ApS, Auto Plus + ApS og Billig Bilinspektion ApS. Virksomheden Bilsyndanmark havde indtil i efteråret 2015 afdelinger i Helsingør, Glostrup, Allerød, Hedehusene, Humlebæk, Valby, på Nørrebro i København, Vordingborg, Frederiksværk, Viby, Randers, Hobro, Holstebro og Herning.

Virksomheden blev 4. september 2015 overtaget af Esben Bülow, der indtil da selv drev en synshal i Humlebæk i Nordsjælland. Bilsyn Danmark i, som cvr-teknisk senere blev kendt som September 2015 ApS, landede et årsresultat på plus 19.000 kroner, mens det i 2014 så mindre godt ud. Har endte det med et underskud på 2,2 millioner kroner.

Ét er selvfølgelig omsætning og overskud, noget andet er egenkapital. Også her har det daværende Bilsyndanmark ifølge virksomhedens regnskaber haft det svært. I 2012 rådede selskabet over 159.000 kroner, mens ’pengebeholdningen’ i 2014 i stedet blev forvandlet til en gæld på over tre millioner kroner. Dertil kan det nævnes, at virksomheden havde en del anlægsudgifter til nye synshaller, som revisionsfirmaet Bille og Buch-Andersen blandt har noteret sig i samarbejdet med den daværende ledelse.


Bilsyndanmark skrev videre på sin hjemmeside:

”Trafikstyrelsen (Færdselsstyrelsen, red.) som administreres af Leif Lorenzen og Christine Pallesen men realt (reelt, red.) styres som magnetdukker (marionetdukker, red.) af Applus Danmark A/S. Det en alvorlig påstand vi kommer med, men den er god nok. Alt kan bevises, og bliver fremlagt”.

Motor-magasinet har forsøgt at få en kommentar fra virksomhedens direktør, Esben Bülow, men han er ikke vendt tilbage på vores henvendelser på telefon og på mail. Hos en af sagens øvrige hovedaktører, nemlig Færdselsstyrelsen, har Leif Lorenzen, som er kontorchef, ikke yderligere at tilføje.

- Jeg vil ikke kommentere på sagen, fortæller Leif Lorenzen til Motor-magasinet.

Hos konkurrenten Applus Bilsyn, der også hænges ud på Bilsyndanmarks hjemmeside og som sættes i forbindelse med det, Bildanmarks folk kalder en ”korrupt” styrelse, tager man også udmeldingen med ro. Per V. Rasmussen, adm. direktør siger:

- Jeg har oplyst mine ansatte om, at Bilsyndanmarks pressemeddelelse eksisterer, hvis de skulle blive konfronteret med den. Men ud over det, tror jeg ikke, vi på nuværende tidspunkt foretager os yderligere. Det må være op til den enkelte at vurdere seriøsiteten i det, som Bilsyndanmark skriver. Men jeg afviser selvfølgelig meddelelsens påstande, siger Per V. Rasmussen.

Manglende dispensation
Bilsyndanmarks direktør, Esben Bülow, forsikrede tilbage i september over for Motor-magasinet, at Færdselsstyrelsen var i gang med at godkende virksomheden, så synshallerne kunne åbne op for kunder. Esben Bülow overtog 4. september 2015 virksomheden. Godkendelsen bestod ifølge Esben Bülow blandt i, at styrelsen skulle tjekke, at virksomhedens lifte virkede, og at synsstederne havde det rette værktøj til rådighed. Dengang sagde Esben Bülow:

- Held i uheld skal Trafikstyrelsen (i dag Færdselsstyrelsen, red.) først besigtige hver enkelt afdeling og godkende udstyret i virksomheden, inden vi må åbne igen. Dette giver naturligvis ikke ligefrem overskud på kontoen, men til gengæld har vi tid til at gøre tingene klar, og de ansatte kan holde lidt fri, inden vi går løs igen. Vi håber på, at kunne åbne op i løbet af uge 39 (2015, red.), men det hele afhænger at Trafikstyrelsen lige nu.

I sidste uge kunne man så læse ud af de dokumenter, som Bilsyndanmark lagde op på sin hjemmeside, at virksomheden i april 2016 søgte styrelsen om en dispensation til at føre synsvirksomhed, fordi den tekniske ansvarlige person i virksomheden, Christian Milton Andersen, ikke længere var ansat. Den ansøgning afslog Færdselsstyrelsen dog med begrundelsen om, at Bilsyndanmark ApS har skiftet både hovedadresse og adresse på en synshal, uden at styrelsen er blevet informeret om det. Dertil har Bilsyndanmark, ifølge det skriftlige svar, synet biler i en periode, hvor virksomheden ikke har været godkendt til det. Deraf afslaget.

Gæld til det offentlige

Et af kritikpunkterne fra Bilsyndanmark ApS går på, at konkurrenten Applus Bilsyn har gæld til det offentlige. En gæld, der ifølge ’Bekendtgørelse om virksomheder, der foretager syn af køretøjer’ ikke må overstige 100.000 kroner. Konkret står der i bekendtgørelsens § 41, afsnit 3: ”Trafikstyrelsen (i dag Færdelsesstyrelsen, red.) kan tilbagekalde en tilladelse til at foretage syn virksomhedens ejer eller, hvis der er tale om en juridisk person, medlemmer af bestyrelsen eller direktionen, den teknisk ansvarlige person eller den juridiske person får konstateret gæld til det offentlige på 100.000 kr. eller derover.”

Færdselsstyrelsen ønsker over for Motor-magasinet ikke at kommentere på den konkrete sag, men siger til, at styrelsen kontrollerer godt hver tredje synsvirksomhed i Danmark på årsbasis. Der er pt. 449 synshaller i Danmark til personbiler og 95 til tunge køretøjer. Applus Bilsyn vil ikke forholde sig konkret til den pressemeddelelse, som Bilsyndanmark har udsendt, hvori Bilsyndanmark beskylder Applus for at overstige paragraffen om gæld til det offentlige.

Per V. Rasmussen, adm. direktør i Applus Bilsyn, fortæller dog, at virksomheden har betalt den skat om moms, som virksomheden er forpligtet til i Danmark. Og selv om Applus i Danmark har kørt med underskud de senere år, så understreger direktøren, at underskud ikke er lig med gæld til det offentlige. Motor-magasinet har forsøgt at få en kommentar fra Bilsyndanmark om netop gælden, men virksomhed er ikke vendt tilbage på flere telefonopkald og e-mails.


Heller ikke kommunikationsafdelingen i Trafik- og Byggestyrelsen, som Færdselsstyrelsen hører under, vil kommentere yderligere.

Fortiden
Det der indtil nu har været kendt som Bilsyndanmark ApS har haft en omtumlet fortid, forklarer flere branchefolk, som Motor-magasinet har været i kontakt med. Tilbage i september 2015 lukkede det firma, som cvr-teknisk var kendt som Bil Danmarks ApS, hvorefter aktiverne blev overtaget af Esben Bülow, der indtil da havde været direktør og ejer af Humlebæk Bilsyn ApS.

Han forklarede i efteråret 2015, at han havde opkøbt navnet og overtaget alt udstyr, telefoner, hjemmeside og lignende. Han fortalte videre, at en synsafdeling i Hedehusene skulle lukke ned, da der var for få besøgende. Alle de øvrige afdelinger skulle beholdes. Den eneste nye afdeling hos BilsynDanmark ApS vil være Esben Bülows egen synshal i Humlebæk. Men nu er samtlige afdelinger altså ifølge virksomheden selv, lukket.

Læs om den tidligere tekniske ansvarlig hos Bilsyndanmark. Han tager stor afstand fra sit tidligere firma.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111